در حال بارگذاری ...
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد:

جشنواره تئاتر استان، ویترین و محصول فعالیت یک‌ساله هنرمندان یزدی است

مجید جوادیان زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه با توجه به شیوع بیماری کرونا و برخی از تنگناهای موجود در جامعه، هنر می تواند بخشی از مسائل را در مسیر حل و فصل قرار دهد، اظهار داشت: لازم است تا به هنر به عنوان روح جامعه بیشتر توجه شود و مسیرهای مختلف برای شکوفایی آن را بیشتر از قبل بازگشایی کنیم تا هنرهای مختلف خودنمایی کرده و هنرمندان بتوانند نقش و مسئولیت اجتماعی خود را به درستی در جامعه ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از یزد؛ مجید جوادیان زاده از جشنواره‌ها به عنوان یکی از عرصه هایی که می تواند موجب نقش آفرینی هنرمندان در جامعه شود، نام برد و گفت: برگزاری جشنواره ها به هنرمندان اجازه می دهد عمل به مسئولیت های اجتماعی خود را به نحو بهتری انجام دهند. مخصوصاً جشنواره های استانی که به عنوان ویترین هنر تئاتر استان شناخته می‌شوند. جشنواره استانی تئاتر عملاً محصول یک سال فعالیت هنرمندان عرصه نمایش است و آن را در معرض نگاه و ارزیابی جامعه فرهنگی و هنری استان قرار می دهد.

وی ادامه داد: از این جهت بر آن شدیم تا با وجود همه تنگناهای موجود و همه مشکلاتی که در جهت برگزاری جشنواره وجود داشت با اصلاح برخی از روش‌ها و تطبیق جشنواره با پروتکل های بهداشتی و اصول ایمنی و با همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان آن را برگزار کنیم. البته دستگاه های دیگری هم دست‌اندرکار برگزاری این جشنواره هستند که باید از آنها هم تقدیر کرد که در این شرایط دشوار که نیازی به برگزاری این رویدادها بیشتر از گذشته احساس می‌شود همت کرده و در این راستا انجمن و اداره کل فرهنگ و ارشاد را یاری دادند.

جوادیان زاده هنر نمایش و تئاتر را یک هنر دیرپا و کهن در جهان دانست و تصریح کرد: در جوامعی که هنر نمایش در آن قوی، پیشرو و توسعه یافته باشد هنرهای دیگر آنها هم توسعه یافته خواهند شد. از این لحاظ هنر نمایش هنری بسیار مهم است و ما می بینیم که بسیاری از هنرمندانی که در عرصه های دیگری همچون تلویزیون و سینما و حتی در حوزه مجری گری فعالیت می‌کنند به نوعی به این هنر وابسته هستند و همه فعالیت های آن ها ریشه در هنر تئاتر دارد. به همین دلیل است که ما معتقدیم توجه به هنر تئاتر، توجه به همه این هنرهاست.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر به صورت مجازی گفت: شرایط خاصی در دوران بحران کرونا حاصل شده که به هر حال امکانات فضای مجازی در حال بازیابی و باز شناسی است و در حال کسب تجربه های اول در این عرصه هستیم و امیدواریم بتوانیم ضمن مراقبت از ذات و گوهر هنر تئاتر از این ابزار به درستی استفاده کنیم تا برخی از مشکلات و مسائلی که در بحث حضور تماشاگران در سالن های نمایش وجود دارد را پوشش دهیم. ضمن اینکه همین موضوع اولین قدم در اصلاح روش ها خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با ابراز خرسندی از این که هنر تئاتر استان در چند سال اخیر خیزش قابل توجهی پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: دلایل مختلفی از جمله وجود رشته های تئاتر در هنرستان ها و دانشکده ها و تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان یزدی، توسعه نسبی برخی فضاهای نمایشی و استقبال بسیار خوب شهروندان، سبب شده است تا با توسعه چشمگیری در هنر تئاتر روبرو باشیم.

وی افزود: وجود جشنواره های مختلف از جمله جشنواره های تئاتر استانی که هر سال به صورت منظم برگزار می‌شود و جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی که در چند دوره در استان یزد برگزار و در حال حاضر به یکی از مهم ترین جشنواره های تئاتر خیابانی کشور تبدیل شده است، در واقع نشان دهنده آن است که ما توانستیم در هنر تئاتر به یک توسعه نسبی دست پیدا کنیم. البته لازم است تا مسیر پیشرفت های بعدی را هموارتر کنیم تا در سالهای آینده جهش‌های بزرگتری را شاهد باشیم.




مطالب مرتبط

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند
با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند

قطب‌الدین صادقی، رضا فیاضی، حسن دولت‌آبادی، شهره سلطانی و آزاده انصاری، نمایش‌های بخش مسابقه نوجوان بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان اردکان را داوری خواهند کرد.

|

پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی
پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پیامی نوشت می‌توان امیدوار بود جشنواره‌های نمایشی ویژه‌ کودک و نوجوان کشور، به‌عنوان فرصتی گرانقدر و بی‌بدیل برای ارائه‌ آثاری خلاقانه و ...

|

پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

تئاتر؛ نمایش تمامیت زندگی در صحنه است
پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

تئاتر؛ نمایش تمامیت زندگی در صحنه است

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت: اهمیت و اعجاز عرصه تئاتر کودک و نوجوان، رسالت خطیری به دنبال می‌آورد و آن، اینکه تولید و ارائه‌ آثار نمایشی برای طیفِ مخاطب کودکان و نوجوان، دقتی خاص‌تر و ظریف‌تر ...

|

نظرات کاربران