در حال بارگذاری ...

دومین سرای نقالی ایران در ابرکوهِ یزد گشایش یافت

به کوشش کانون نقالی بنیاد فردوسی و با حضور شماری از هنرمندان و مدیران فرهنگی، دومین سرای نقالی ایران و ششمین نمایندگی بنیاد فردوسی در مجموعه اقامتی خانه تاریخی مستوفی کهن شهر ابرکوهِ یزد گشایش یافت.

به گزارش تئاتر یزد؛ آیین گشایش سرای نقالی و نمایندگی بنیاد فردوسی شاخه شهرستان ابرکوه، با اعطای حکم مدیریت، از سوی یاسر موحدفرد -دبیرکل بنیاد فردوسی- و مسعود نوری فرد -دبیر کانون نقالی بنیاد فردوسی- به سید جواد موسویان -رییس خانه تاریخی مستوفی ابرکوه- برگزار شد.

دراین آیین فرهنگی هنری که با عنوان «خاستگاه سیاوش» برگزار شد، محمد محامدی –فرماندار- علی رسولی –شهردار- حمید بصیری -رییس اداره فرهنگ و ارشاد- و علیرضا زارع زاده رییس شورای اسلامی شهرستان ابرکوه و هنرمندان برجسته کشوری حضور داشتند.

در بخشی دیگری از این آیین که در خانه تاریخی مستوفی ابرکوه برگزارمی شد، میهمانان به تماشای اجرای نقالی با همنوایی ضرب و زنگ مرشد محمد نیری و شاهنامه خوانی کودکان نقال -بهار ده بزرگی و مریم حسینیان- نشستند.

ابتکار راه اندازی سراهای نقالی در ایران از سوی کانون نقالی بنیاد فردوسی تا کنون در دو شهر کاشان و ابرکوه به انجام رسیده که از جمله تعهدهای سند ثبت هنر نقالی در یونسکو است که در سال ٢۰۱۱ میلادی با همکاری خانه تئاتر، مرکز هنرهای نمایشی، سازمان میراث فرهنگی و بنیاد فردوسی به نام ایران به ثبت جهانی رسیده است.

گفتنی است، بازدید از بافت تاریخی و بناهای میراث فرهنگی شهر کهن ابرکوه از دیگر برنامه های این آیین فرهنگی هنری بود.

 




نظرات کاربران