در حال بارگذاری ...
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد:

شورای صدور پروانه نمایش یزد، باید بر مدار کیفیت حرکت کند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در نشست تودیع و معارفه اعضای جدید شورای صدور پروانه نمایش یزد، تولید تئاتر در یزد به جایی رسیده ایم که کم و بیش از مدار کمّیت گذر کرده ایم و الان هنگامی است که شورای صدور باید بر مدار و محور کیفیت حرکت کند.

به گزارش تئاتر یزد؛ 

مجید جوادیان‌زاده در آغاز سخنانش به عنوان کسی که نزدیک به 3 تجربه عضویت در شورای صدور پروانه نمایش را پشت سر گذاشته به سختی این کار اشاره کرد و گفت: محور اصلی شورای صدور در حال حاضر باید محور کیفیت باشد چون بسیاری از تصمیمات شورا،  ناخوداگاه به یک استاندارد تبدیل می شود، به همین دلیل تصمیمات درست شورا می تواند به بالا بردن سطح کیفی تئاتر استان کمک کند.

وی سپس به مثلث اداره فرهنگ و ارشاد، شورای صدور پروانه نمایش و انجمن هنرهای نمایشی -به عنوان یک نهاد صنفی- اشاره کرد و افزود: اگر سه ضلع این مثلث درست کنار هم قرار بگیرند، تئاتر استان تا آن جا که ظرفیت دارد، می تواند آینده روشنی داشته باشد.

جوادیان درباره گفت: اگر یک تقسیم کاری درونی و پیوسته بین این 3 بخش شکل بگیرد، از همه ظرفیت ها استفاده می شود و با هم افزایی به دست آمده، بحث های حاشیه ای نیز کمتر پیش می آید.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان یزد افزود: به عنوان مدیرکل فرهنگ وارشاد این آمادگی را دارم تا با برگزاری نشست های ماهیانه، زمینه این نزدیکی و هم افزایی را فراهم کنم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در پایان سخانش گفت: باید زمینه گفت و گو با جامعه هنرمندان را باز کنیم چون باور دارم که هر تصمیمی هر چه قدر هم درست و منطقی باشد، اگر این تلقی ایجاد شود که پشت درهای بسته گرفته شده، مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.

گزیده ای از سخنان دیگر افراد حاضر در نشست:

 

سید حسین پیغمبری، عضو پیشین و جدید شورای صدور:

چند وقتی است که با هماهنگی آقای دهقان هراتی- معاون هنری فرهنگ و ارشاد- به آسیب شناسی و بررسی عملکرد شورای صدور در 3 سال گذشته پرداختیم و به این نتیجه رسیده ایم که باید چیزی مانند یک آیین نامه درون گروهی و فرم هایی تدوین کنیم تا از این پس بر اساس آن آیین نامه عمل کنیم. البته این آیین نامه ابتدا باید مورد تایید مدیرکل فرهنگ و ارشاد قرار بگیرد.

یکی از دلایل چنین تصمیمی این بود که گاهی می شنیدیم که دوستان تئاتری گمان می کنند ما در شورا به صورت فردی یا سلیقه ای تصمیم می گیریم.

این آیین نامه می تواند به کار ما نظم و قاعده بدهد.

احمد ندافی، عضو پیشین و جدید شورای صدور:

ما در شورا بیش از هرچیزی به پشتیبانی و حمایت اداره فرهنگ وارشاد به ویژه مدیرکل نیاز داریم تا تصمیمات ما دچار تغییر و سفارش نشود.

مشکل دیگر هم ارگان ها و نهادهایی هستند که با توجه به جایگاهی که دارند بدون گرفتن مجوز یا دور زدن شورا کارهای خود را اجرا می کنند.

عباس ملازینلی، عضو پیشین شورای صدور:

شورای صدور باید هم نقش پدرانه و هدایت گر داشته باشد و هم به لحاظ فنی نقش فیلتر را بازی کند.

آیین نامه ای که آقای پیغمبری به آن اشاره کردند، می تواند برای دوستان نمایشی و کارگردان ها، بسیار راهبر و تعیین کننده باشد تا بدانند با چه شورایی و با چه دیدگاهی رو به رو هستند.

الان زمان مناسبی هست که شورای صدور می تواند دیوار توقع و انتظاراتش را بالا ببرد تا دوستان تئاتری نیز دیوار توانمندی خود را بالا ببرند.

شورای صدور یک نهاد قانونی تصمیم گیر هست که مصوبه شورای عالی فرهنگی را به عنوان یک پشتوانه ی قوی با خود دارد؛ بنابراین اگر خوب و موثر عمل کند و اداره فرهنگ و ارشاد نیز پشتیبان تصمیمات شورا باشد، جلوی شماری از عادت های بد برخی از دستگاه های فرهنگی هنری گرفته می شود.

احمد طالبی، عضو جدید شورای صدور:

می دانم کار سختی در پیش دارم ولی امیدوارم در کنار دوستانی که پیشینه خوبی در زمینه هنرهای نمایشی دارند، بتوانم برای پیشرفت این هنر مفید باشم.

کرامت یزدانی، عضو جدید شورای صدور:

آن چه این روزها بیشتر به چشم می آید، افت کیفی بسیاری از کارهایی است که در قالب هنر نمایش اجرا می شود.

امیدوارم زمینه ای فراهم شود تا بتوانیم جلوی فاجعه‌ای که در حال رخ دادن هست را بگیریم؛ فاجعه ای که به تقلیل ذائقه مخاطب از تئاتر به یک سلسله رویدادهایی به نام تئاتر، اشغال سالن هایی با نام تئاتر، اشغال های درازمدتی با نام تئاتر انجامیده است.

امیدوارم بتوانیم تعارفی ارائه بدهیم که اگر قرار هست کاری در شورای صدور انجام شود، یک کار فرابَرنده باشد نه بازدارنده.

علیرضا خورشیدنام، عضو شورای انجمن نمایش:

ای کاش انجمن نمایش برای تعیین اعضای جدید شورای صدور، مورد مشورت یا دست کم در جریان این جا به جایی قرار می گرفت؛ چون انجمن از مدت ها پیش پیگیر این ماجرا بود.

اگردبیری شورای صدور به انجمن نمایش واگذار می شد می توانست زمینه ساز هماهنگی و نزدیکی بیشتر شورا و انجمن بشود.

گفتنی است در پایان این نشست احکام جدید اعضای جدید و اعضای ابقا شده ی شورای صدور پورانه نمایش یزد برای فعالیت 2 ساله به آن ها داده شد.

 




نظرات کاربران