در حال بارگذاری ...

گزارش نشست اعضای شورای انجمن هنرهای نمایشی استان یزد با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی

به پیشنهاد انجمن هنرهای نمایشی استان یزد و با برنامه ریزی و هماهنگی رییس انجمن، عصر روز سه شنبه ۲۲ خرداد ماه ۹۷ اعضای شورای انجمن به همراهی تنی چند از هنرمندان نمایش، با مجید جوادیان زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل «خانه باران» دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش تئاتر یزد؛ در این نشست که برای بررسی وضعیت کنونی تئاتر یزد و بیان مشکلات و کمبودهای آن از ساعت 18 در محل «خانه باران» آغاز شد، محمود دهقان هراتی -معاون هنری- و علی شکاری –کارشناس تئاتر- اداره فرهنگ و ارشاد، جوادیان زاده مدیرکل را همراهی می کردند.

احمد علی مهدی نژاد، محمد تقی احتیاط، محمدرضا ابوالحسنی، سید حسین پیغمبری، سعید شهریار، صادق نصیری و علی جاور، دیگر حاضرین در نشست بودند که به عنوان پیشکسوتان و فعالان تئاتر یزد، در «خانه باران» حضور پیدا کرده بودند.

در این بین، سید حسین پیغمبری به عنوان نماینده شورای صدور پروانه نمایش، به این نشست دعوت شده بود.

در این نشست هر یک از شرکت کنندگان از دیدگاه خود به بیان کمبودها و مشکلات تئاتر یزد، پرداخت و پیشنهاداتی نیز ارائه داد که در ادامه گزیده هایی از این دیدگاه ها آمده است.

 

- محمدتقی احتیاط به عنوان نخستین نفر، در آغاز سخنانش گفت: ای کاش این نشست با حضور همه اهالی تئاتر بر گزار می شد.

این پیشکسوت تئاتر، در ادامه به ناکارآمدی و زیان بار بودنِ تئاتر بخش خصوصی پرداخت و گفت: باید برای تولید تئاتر فاخر و پویایی و ماندگاری آن، بودجه مناسب وجود داشته باشد، درغیر این صورت گرو های نمایشی برای به دست اوردن درآمد و اینکه بتوانند روی پای خود بایستند، خواسته و نا خواسته به سمت تولید نمایش هایی می روند که امروزه گریبان تئاتر ما را گرفته است.

محمدتقی احتیاط با بیان این که حتی تئاتر برادوِِی و کشورهای صاحب تئاتر نیز به کمک مالی نیاز دارند؛ مهم ترین وظیفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد را جذب بودجه برای تولید تئاتر دانست.

 

- محمدرضا ابوالحسنی نیز در سخنان خود با اشاره به این که شرایط به گونه ای شده که همه خود را هنرمندانی صاحب دانش و کمال می دانیم و به خودباوری کاذب و غروری دچار شده ایم، گفت: این ماجرا در زمان یکی از مدیران کل اسبق آغاز شد و به دلیل اتفاقات ناخوشایندی که آن زمان پیش آمد، گروهی صاحب رزومه شدند و امروز برای خود مدعی هستند که چراغ تئاتر را آن ها روشن نگه داشته اند.

این پیشکسوت تئاتر افزود: همین جریان زمینه ساز پایین آمدنِ سطح سلیقه مردم شده به گونه ای که نمایش هایی که نیاز به اندیشیدن داشته باشد، مهجور مانده است.

 محمدرضا ابوالحسنی در پایان گفت: با همه این ها، خوشبختانه امروز تئاتر جای خود را در سبد کالای فرهنگی مردم باز کرده، و ما باید از این فرصت بهره ببریم وگرنه هنرمندان واقعی یا مجبور می شوند به سمت آن سیستم بدون اندیشه در بغلتند یا این که به حاشیه رانده شوند. در این صورت همه تاجر هنر می شوند و رسالت اصلی هنر از بین می رود.

 

- علیرضا خورشیدنام  به عنوان یکی از اعضای انجمن نمایش،در آغاز سخنانش گفت: اگر این نشست با حضور همه اهالی تئاتر برگزار می شد بهتر بود.

وی گفت: به عتوان یکی از اعضای انجمن، می پذیرم که پاره ای از کاستی های موجود به  عملکرد انجمن بر می گردد ولی دلایل دیگری هم دارد.

انتخابات هنرمندان تئاتر در زمینه تشکیل «خانه هنرمندان» - ضرورت نظارت بیشتر بهتر و جدی تر اداره فرهنگ و ارشاد بر عملکرد آموزشگاه ها و کارگاه های آموزش تئاتر - راه اندازی کانون های تخصصی تئاتر برای سامان دهی وضعیت تئاتر - مشکلات و کمبودهای سخت افزاری مجموعه تالار هنر به ویژه استاندارد نبودن سالن بلک باکس - اقدام اداره فرهنگ و ارشاد برای هم سویی و هماهنگی ارگان ها و اداراتی که در زمینه تولید تئاتر فعالیت دارند(آموزش و پرورش، بهزیستی، کانون پرورش و حوزه هنری، بسیج هنرمندان) با برنامه های مجموعه فرهنگ و ارشاد - نبودن هماهنگی بین انجمن و اداره فرهنگ و ارشاد در پاره ای برنامه ها، از دیگر مواردی بود که نایب رییس انجمن نمایش به صورت گذرا به آن ها پرداخت.

 

- شهاب قانعی عضو دیگر انجمن نمایش نیز، در آغاز سخنانش به نادیده گرفته شدن انجمن نمایش از سوی اداره فرهنگ و ارشاد و هنرمندان پرداخت و گفت: وضعیت به گونه ای شده که انجمن در پاره ای از کارها و برنامه ها نادیده گرفته شده و نقشی ندارد.

وی افزود: انجمن حتی از برنامه سالن های تالار هنر و گروه هایی که برای تمرین، مجوز گرفته اند نیز بی خبر است.

شهاب قانعی در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم توجه بیشتری به انجمن بشود، در غیر این صورت گمان کنم بود و نبود انجمن یکسان خواهد بود.

 

- مسلم زارع نیز به عنوان عضو دیگری از اعضای انجمن نمایش، پیرامون مشکل خصوصی سازی سالن ها در شهرستان ها صحبت کرد.

 وی گفت: به عنوان نماینده اهالی تئاتر شهرستان ها در انجمن، باید بگویم که متاسفانه سالن های ارشاد شهرستان ها که به بخش خصوصی واگذار شده، در اختیار انجمن شهرستان نیست.

مسلم زارع در پایان به مشکل اموزش در شهرستان ها اشاره کرد و گفت: برگزاری فصل تئاتر در شهرستان های مشکلات و بدهی مالی برای بعضی از انجمن های نمایش به بار آورده است که دلیل آن هم این است که ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان، از سوی اداره کل به درستی توجیه نشده اند.

 

- امیر صاحب جلال هم به عنوان رییس انجمن نمایش به بی نظمی و نبودن برنامه مشخص در صدور مجوز برای گروه ها و کارگردان های جوان و تازه کار پرداخت و گفت: راه اندازی کانون های تخصصی تئاتر می تواند به وضعیت تئاتر سر و سامان داد و در این صورت می توانیم گروه های جوان را بهتر بشناسیم.

وی هم چنین به مشکل برق تالار هنر اشاره کرد و گفت: ما در نامه ای به اداره به این مورد اشاره کرده ایم.

رییس انجمن نمایش خطاب به مدیرکل گفت: امروزه وضعیت به گونه ای شده که مردم پس از افطار برای دیدن تئاتر می آیند که این اتفاق خوبی هست، بنابراین از شما می خواهیم راه کاری بیندیشید تا یکی از اعضای انجمن در شورای صدور حضور داشته باشد، البته  بدون حق رای.

امیر صاحب جلال در پایان سخنانش از مدیرکل خواست: تا اهرم قدرتی در اختیار انجمن بگذارد تا انجمن بتواند برنامه هایش را پیش ببرد.

 

- سید حسین پیغمبری به عنوان نماینده شورای صدور پروانه نمایش نفر بعدی بود که در این نشست، به بیان دیدگاه های خود پرداخت.

پیغمبری با بیان خاطره ای، به شناخت نادرست یکی از مسئولین پیشین استان نسبت به مقوله «فرهنگ» گفت: متاسفانه امروزه قرائت های ما نسبت مقوله هایی مانند «فرهنگ و هنر» تغییر کرده است و همین تغییر قرائت ها و معانی باعث بروز پدیده هایی شده که امروزه به عنوان هنر شناخته می شوند.

وی افزود: به نظر من این گونه کارها باید باشد و تولید شود ولی باید به این گونه کارها و تئاترهای فاخر و نظم داد؛ این اتفاق وقتی می افتد که خانه ما یک پدر داشته باشد.

سید حسین پیغمبری در پایان سخنانش با اشاره به دوران «خانه نمایش» گفت: من در این جا منظور شخص آقای مهدی نژاد نیست ولی باور دارم که تئاتر ما به یک بزرگتر همچون ایشان که دارای مدیریت پدرانه باشند، نیاز دارد.

 

- سپس سعید شهریار به بیان دیدگاه های خود پرداخت و گفت: همه آن چه تاکنون گفته شد، معلول ها بود،نه علت. بنابراین ما باید در پی علت این معلول ها باشیم.

وی افزود: هر مدیری برای انجام کارهای خود به منابع گوناگونی نیاز دارد که یکی از این منابع، نیروی انسانی هست؛ خوشبختانه ما در تئاتر، در هر زمینه ای کمبود داشته باشیم، از لحاظ منابع نیروی انسانی بسیار غنی هستیم و دانش مدیریت می گوید که برای بهرمندی از این منبع نیاز به سازمان دهی داریم.

سعید شهریار در پایان سخنانش، به بیان انتقادات خود از عملکرد شورای صدور پروانه نمایش پیشین و نیز معرفی شتابزده و نادرست اعضای جدید پرداخت و خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد، گفت: بهتر این بود که در معرفی اعضای جدید شورای صدور، دست کم نظرات کارگردان های فعال تئاتر را جویا می شدید.

 

- علی جاور دیگر میهمان این نشست نیز به مشکلات رفاهی و کمبودهای سخت افزاری مجموعه تالار هنر پرداخت و سپس به برخورد دو گانه ی هنرمندانی اشاره کرد پس از گرفتن مسئولیت اداری، مانند سابق نیستند.

وی هم چنین به برخوردهای دوگانه و تبعیض آمیزی که از سوی اداره فرهنگ و ارشاد، بین گروه های نمایش یزد و گروه هایی که به  عنوان میهمان، از تهران به یزد می آیند، نیز اشاره کرد.

علی جاور در  پایان سخنانش، از کاغذبازی موجود در اداره فرهنگ و ارشاد برای اهالی تئاتر، گلایه کرد.

 

- صادق نصیری نیز در آغاز سخنان خود با اشاره به صحبت های شهاب قانعی و علیرضا خورشیدنام گفت: گمان کنم انجمن به دلیل عملکرد خودش مغفول مانده و برنامه اش مشخص نیست.

وی سپس به ابهامی که پیرامون پرداخت کمک هزینه به گروه های پروانه داری که در سال 95 اجرای عموم داشته اند را مطرح کرد و افزود: ما در این زمینه پرسش خود در نامه ای نوشتیم و به انجمن فرستادیم که تاکنون هنوز پاسخی نگرفته ایم.

صادق نصیری در پایان سخنانش گفت: باید در اداره فرهنگ و ارشاد و انجمن، برنامه ای باشد تا ما برای تولید تئاتر تکلیف خودمان را بدانیم.

 

- آخرین نفری که به عنوان نماینده اهالی تئاتر صحبت کرد، احمد علی مهدی نژاد بود که در آغاز سخنانش گفت: از شما می خواهم اختیار امور تئاتر را به دست خود هنرمندان این رشته بسپارید و به آن ها اطمینان کنید.

وی درباره عملکرد شورای صدور گفت: متاسفانه آن گونه که من شنیده ام حتی شورای صدور هم در پاره ای از موارد تحت فشار بوده و ناخواسته وادار می شده تا به بعضی سفارش ها تن بدهد.

این پیشکسوت تئاتر، از دست آویز قرار داده شدن لهجه شیرین یزدی، برای گرفتن خنده، در تولید و روی صحنه بردن کارهای به اصطلاح طنز، گلایه کرد.

احمدعلی مهدی نژاد نیز در پایان سخنانش با اشاره به این که باید در ورود افراد علاقمند به زمینه کارگردانی و بازیگری کمی سخت گیر تر باشیم – نه این که راه را ببندیم- افزود: راه اندازی کانون های تخصصی تئاتر، در این راستا می تواند بسیار کارگشا باشد.

 

- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در پایان این نشست ضمن قدردانی از همه افرادی که دیدگاه های خود را بیان کردند، به بیان خاطره ای از 30 سال پیش پرداخت و گفت: گمان کنم ماهیت مشکلات تئاتر یزد از 30 سال پیش تا کنون چندان تغییری نکرده است.

وی سپس به ارزشمند بودن انتقاد سازنده پرداخت و گفت: اگر تئاتر تا کنون زنده و پویا مانده است، به دلیل ذات انتقاداتی این هنر است که اهل تعارف و پَس نشستن نیست.

جوادیان با بیان این که بسیاری از انتقاداتی که در نشست مطرح شد، درست هست، افزود: البته باید حواسمان باشد که در انتقادات مان، دچار نگاه "خود و دیگری" نشویم چراکه بعضی از افرادی که در مجموعه فرهنگ و ارشاد انجام وظیفه می کنند، از بدنه تئاتر و خود شما هنرمندان بوده و هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان سخنانش قول  داد نکته های گفته شده در نشست را پیگیری کند.

 

گفتنی است، راه اندازی کانون های تخصصی تئاتر، به عنوان مهم ترین نتیجه و دستاورد این نشست مورد تایید حاضرین قرار گرفت که قرار شد انجمن هنرهای نمایشی استان یزد، آن را برنامه ریزی و پیگیری کند.

 


 




نظرات کاربران