در حال بارگذاری ...
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد:

باید یک جریان پاکیزه آموزشی در تئاتر داشته باشیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در نشستی که عصر سه شنبه ۹ اَمرداد ۹۷ به مناسبت آغاز سومین دوره ی آموزشی فصل تئاتر استان یزد، در اتاق کنفرانس این اداره برگزار شد، گفت: در برگزاری فصل تئاتر استان باید تعامل، انگیزه و دانایی به وجود آید تا یک جریان پاکیزه ی آموزشی در زمینه ی تئاتر داشته باشیم.

به گزارش تئاتر یزد؛ در این نشست که ساعت 18:30 آغاز و ساعت 20 به پایان رسید، معاون هنری، مسئول امور هنری و کارشناس تئاتر اداره کل فرهنگ وارشاد، اعضای انجمن هنرهای نمایشی استان، شماری از مدیران ادارات فرهنگ و ارشاد، و روسای انجمن های نمایشی شهرستان ها، به همراه سه نفر از مربیان این دوره ی آموزشی، حضور داشتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در آغاز سخنانش در این نشست، گفت: باید با جمعیت و رضایت خاطر بیشتری که در بین هنرمندان تئاتر ایجاد می کنیم، جریان فصل تئاتر را پیش ببریم تا برگزاری این دوره ی آموزشی، به یک رویداد ماندگار فرهنگی، هنری، تئاتری بینجامد.

مجید جوادیان زاده با بیان این که یکی از برنامه ها و اهداف اولیه ی من در آغاز حضورم در فرهنگ و ارشاد، تمرکز زدایی ازفعالیت های فرهنگی، هنری در سطح استان بوده، افزود: هدف ما این است که یک جریان منسجم و یکپارچه آموزشی در راستای بالابردن سطح تئاتر استان راه اندازی کنیم تا بتوانیم برای جلوگیری از بی عدالتی فرهنگی هنری در استان گام برداریم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به دیدگاه های گوناگون افراد حاضر در نشست، گفت: بی گمان اجرای هر طرحی، به ویژه طرح های فرهنگی هنری دارای مناقشه خواهد بود، که برگزاری نشست های برای گفت وگوی درونی می تواند به هم سویی و یک صدایی برسد. البته من انتظار داشتم در مجموعه انجمن، این گفت و گو شکل می گرفت تا دست کم از سوی انجمن نمایش یزد، یک صدا داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد با اشاره به درخواست چند نفر از حاضرین برای برگزاری نشست آسیب شناسیِ 2 دوره ی گذشته ی فصل تئاتر، گفت: در این نشست برخی آسیب ها مطرح شد که اتفاق خوبی بود. بنابراین پیشنهاد می کنم که دوستان انجمن به همراه آقای دهقان هراتی، یک شیوه نامه منسجم تهیه کنند تا برای برگزاری دوره های آینده، یک متن و برنامه ی سنجیده و اندیشیده شده، در دست داشته باشیم.

وی هم چنین گفت که فصل تئاتر باید «فصل بهار تئاتر استان» باشد و افزود: این مهم با استعدادیابی در زمینه ی هنر اتفاق می افتد که این نکته را به همکارانم در ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان ها نیز گفته ام.

جوادیان زاده در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت «آموزش» پرداخت و گفت: آموزش بحث ویژه ای است که با خود تعامل و همکاری بین افراد را به همراه دارد؛ آموزش سطح دانایی، دانش و اطلاعات را بالا می برد، بنابراین باید در برگزاری فصل تئاتر استان یزد، تعامل، دانایی و انگیزه جلوه گر شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در پایان سخنانش و با اشاره به سال 1372 که جشنواره ی تئاتر استان، در شهرستان بافق برگزار شده بود، گفت: زمان هایی تئاتر یزد در اوج بوده که بین هنرمندان تئاتر از یک سو، و هنرمندان با اداره فرهنگ و ارشاد از سویی دیگر، همدلی و همبستگی وجود داشته است.

در آغاز نشست و پیش از سخنان جوادیان زاده، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد در سخنانی کوتاه به چگونگی شکل گیری دوره های آموزشی تئاتر در شهرستان ها پرداخت و گفت: این حرکت از زمان ریاست آقای ابوالحسنی در انجمن آغاز شد و به عبارتی می توان گفت که انجمن نمایش یزد، سردمدار این جریان هست.

محمود دهقان هراتی افزود: هرچند در 2 دوره ی گذشته، این حرکت دارای نواقصی بوده ولی در کل حرکتی رو به جلو به شمار می رود.

سپس مسئول مالی انجمن نمایش پیرامون چگونگی پرداخت و مشخص کردن حق الزحمه ی مربیان این دوره ی آموزشی، گفت: مهم ترین  ملاکی که برای تعیین حق الزحمه در نظر گفته ایم، مقدار مسافتی است که هر مربی باید پشت سر بگذارد تا به شهرستان مورد نظربرسد.

محمدرضا ابوالحسنی افزود: هر مربی باید، 54 ساعت نشست آموزشی داشته باشد و این نشست ها باید منظم برگزار شود، در همین راستا روسای ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان ها باید بر کار مربیان دوره، نظارت داشته باشند.

 

مسئول مالی انجمن نمایش در پایان سخنانش گفت: تا کنون 4 نفر از مربیان یعنی کار خود را آغاز کرده اند که عبارتند از: شهریار 3 نشست در مهریز، مهدی زبرجدی 2 نشست در تفت، علی شکاری 2 نشست در ابرکوه و صادق نصیری، 1 نشست در اردکان.

امیرصاحب جلال، رییس انجمن نمایش نیز در بخشی از این نشست گفت: چون می خواهیم این حرکت آموزش محور باشد، تصمیم گرفتیم در پایان دوره، یک جشنواره مونولوگ با حضور 5 نفر از بهترین هنرجویان هر شهرستان، برگزار کنیم.

وی افزود: نیمی از هزینه رفت و برگشت مربیان به عهده ی انجمن و نیم دیگر به ادارات شهرستان هاست.

گفتنی است، در ادامه نشست هر یک از حاضرین به بیان دیدگاه های مثبت و منفی خود پیرامون برگزاری دوره آموزشی فصل تئاتر استان یزد پرداخته و انتقادات و پیشنهادات خود را با مدیرکل فرهنگ و ارشاد در میان گذاشتند.

 




نظرات کاربران