در حال بارگذاری ...
نماینده ی هیئت انتخاب جشنواره تئاتر فجر در گفت و گو با درگاه تئاتر یزد:

نگاه ما برای انتخاب آثار کیفیتی است

سهراب سلیمی، نماینده ی هیئت انتخاب جشنواره تئاتر فجر بر این باور است که بازبینی نمایش های برگزیده جشنواره تئاتر استان ها، به گونه ای جایگزین داوری جشنواره های منطقه ای شده است.

به گزارش تئاتر یزد؛ در حاشیه بازبینی نمایش های برگزیده تئاتر استان یزد، فرصتی پیش آمد تا گفت و گوی کوتاهی با سهراب سلیمی، نماینده ی هیئت انتخاب جشنواره تئاتر فجر داشته باشیم. این گفت و گو را در پی بخوانید.

 

دلیل این که نمایش های برگزیده استان ها، مورد بازبینی قرار می‌گیرند، چیست؟

 در گذشته، پس برگزاری جشنواره های تئاتر استانی، نمایش های برگزیده راهی جشنواره های منطقه ای می شدند و پس ازارزیابی و داوری در این مرحله به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می کردند. این بازبینی ها، در واقع کار داوری همان جشنواره را انجام می دهند بدون آن که جشنواره ای برگزار شود.ما در این مدت، نمایش های سرتا سر کشور که طبق آمار بیش از 60 نمایش بوده اند را مورد بازبینی قرار داده ایم.بیشتر این آثار به صورت زنده اجرا شده اند ولی شماری از نمایش ها نیز به دلایلی، فیلم آن ها دیده شده است.

به نظر من، چنین رویکردی، صرفه جویی ارزشمندی در وقت و هزینه به همراه داشته و در کل به لحاظ اقتصادی، کار مثبتی صورت می گیرد.

 

این که یک گروه واحد، همه ی کارها را مورد داوری قرار می دهند، را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یکی از ویژگی های مثبت چنین رویکردی این است که همه ی نمایش ها با یک نگاه مورد داوری قرار می‌گیرند؛ همان گونه که در یک جشنواره استانی نیز، تعدادی نمایش توسط یک گروه داوری، ارزیابی می شوند، همه‌ی نمایش های برگزیده‌ی استان ها، توسط یک گروه دیگر داوری می شوند تا بهترین ها انتخاب شوند.ذکر این نکته ضروری است که با توجه به اهمیتی که ما در این مرحله به کیفیت کارها می‌دهیم، نگاه ما کمّی نیست بلکه نگاه ما تام و تمام کیفی است.

 

 آیا از سوی سیاست گزاران جشنواره، توصیه خاصی به شما شده تا هنگام بازبینی نمایش ها، لحاظ کنید؟

 با اطمینان خاطر به شما می گویم که اتفاقا یکی از اهدافی که از همان آغاز کار با دوستانم در دبیرخانه ی جشنواره، صحبت کردم و خوشبختانه همسو نیز هستیم این است که به هیچ وجه نگاه کمی به کارها نداشته باشیم. فقط و فقط بهترین ارزش های یک نمایش مورد نظر ما هست. دوستانم می دانند که من به هیچ عنوان تحت تاثیر هیچ نوع دیکته ی از پیش مشخص شده نیستم.

خوشحالم که بگویم تا به این لحظه هر کجا برای داوری رفته ایم، دوستان تئاتری با یک امنیت خاطر نمایش های خود را اجرا کرده اند.

 

 به عنوان سخن پایانی با توجه به مجموع کارهایی که تاکنون دیده اید، چه توصیه یا حرفی برای هنرمندان تئاتر سراسر کشور دارید؟

 به لحاظ رعایت عدالت مورد نظر ما، بهتر است قضاوت کارشناسانه  خودم را بگذارم برای پایان کارهای این مرحله، ولی چیزی که به عنوان یک هنرمند می توانم بگویم این است که آرزویم این است که به جای این موج کمّی که در کل کشور راه افتاده، تمرکز خودمان را بگذاریم بر روی بالابردن کیفیت نمایش ها، و به باور من کیفیت نمایش ها بالا نمی رود مگر با حمایت مستقیم دولت.

 

 

گفت و گو از علی‌رضا خورشیدنام




نظرات کاربران