در حال بارگذاری ...
یادداشت مدیرکل فرهنگ و ارشاد یزد به جشنواره نمایش خیابانی

در گذشته، آیین های گوناگون جلوه ی خلاقانه ای از هنر نمایش داشتند

مجید جوادیان زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی یزد که یکی از نمایش نامه نویسان یزد نیز به شمار می رود، در آستانه برگزاری دومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی "چتر زندگی" یزد، یادداشتی با عنوان "زندگی، زیر چتر نمایش" نوشته که در پی آمده است.

به گزارش تئاتر یزد؛  دومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی "چتر زندگی" یزد، از یکم تا چهارم آذرماه 97، با حضور 15 گروه نمایشی از 9 استان کشور در پارک ها، میادین و گذرهای گوناگون این شهر برگزار می شود.

 

"زندگی زیر چتر نمایش"

 

کافیست لحظه ای به زندگی گذشتگان در این سرزمین نظر افکنیم تا نقش هنر در در زیست فردی و اجتماعی آنان را دریابیم. "هنر" با زندگی پدران و مادران ما درهم آمیخته بود.

دو مفهوم شهر و هنر دو روی یک سکه بودند به گونه ای که هیچ اندیشمندی در گذشته از مقوله هنر سخن نمی گفت چرا که هنر همان زندگی بود. قدم زدن در یک شهر ایرانی اسلامی گام برداشتن در یک گالری بود، از در و دیوار هنر می بارید؛ مثلا کوچه های یزد همان کارکرد گالری ها و نگارخانه های امروز را بازی می کردند.

آیین های گوناگون جلوه های خلاقانه ای از هنر نمایش را در خود داشتند. سور و سوگ ما با نمایش ابراز می شد. نوروز ایرانی در نمایش حاجی فیروز بازنمایی می شد و تعزیه جلوگاهی از نمایش تراژیک بود.

نکته جالب توجه این بود که تماشاخانه و نگارخانه ای وجود نداشت؛ عرصه هنر همان عرصه جامعه بود، کسی برای خریدن بلیت در صف نمی ایستاد.اما افسوس که با توسعه یک جانبه و صرفا کالبدی شهرها، این نظام های فرهنگی نیز به آرامی فرو پاشید.از بین رفتن نظام شهری "محله محور" هنر خیابانی را هم از میان برد و آن زمان که هنر از شهر رخت بربست روح شهر نیز به احتضار افتاد و تنها جسم شهر بزرگ شد.

"چتر هنر" از سر جامعه دور شد و جامعه در برابر رگبارهای مادی گرایی شهری بی پناه شد.آنچه امروز از آن با عنوان آسیب های اجتماعی و فرهنگی نام می بریم یک علت مهمش همین است که هویت فرهنگی از شهر دور شد.

دومین تجریه برگزاری جشنواره نمایش های خیابانی "چتر زندگی" با هدف برگرداندن روح هنر و فرهنگ به شهر، طراحی و اجرا شد. جریانی زنده و پویا از هنر با محوریت خانواده آن هم در بطن و متن زندگی مردم جامعه. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به عنوان یک نهاد فرهنگی و اجتماعی در کنار اداره کل ورزش و جوانان و سازمان فرهنگی اجتماعی و  ورزشی  شهرداری یزد، دومین دوره جشنواره نمایش خیابانی "چترزندگی" رادر سطح ملی تعریف نمود چرا که همگان باور دارند که در تعامل و هم افزایی هنرمندان می توان به عرصه ها و تجربه های بدیع تر و خلاقانه تر دست یافت.

اینجانب با قدردانی از همه هنرمندان عزیز که با آثار ارزشمند نمایشی خود بر غنای فرم و محتوای جشنواره نمایش خیابانی افزودند، برای ایشان در شهر میراث جهانی یزد آرزوی لحظاتی خوش و خاطراتی ماندگار دارم.




نظرات کاربران