در حال بارگذاری ...
دبیر اجرایی جشنواره تئاتر خیابانی:

برای نخستین بار همه 736 گروه دارای پروانه به جشنواره دعوت شدند

احمد ندافی، دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی «چتر زندگی» فعالیت تئاتری خود را از دوران دانش آموزی آغاز کرد و مدرک دیپلم خود را نیز در همین زمینه و از هنرستان سینمایی نمایشی یزد در سال ۷۶ دریافت کرد. وی دانش آموخته تئاتر از دانشگاه سوره تهران است و تا کنون نمایش های گوناگونی را روی صحنه برده و در جشنواره های استانی، منطقه ای و فجر شرکت کرده است. وی که دارای مدرک کارشناسی ارشد پژوهش هنر است، ریاست انجمن نمایش یزد را نیز تجربه کرده و هم اکنون به عنوان عضو شورای صدور پروانه نمایش یزد فعالیت می کند. با ندافی پیرامون روند برگزاری جشنواره "چتر زندگی" گفت وگو کردیم که در پی می خوانید.

به گزارش تئاتر یزد؛ دومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی "چتر زندگی" با شرکت 15 گروه نمایشی از سراسر کشور، و از یکم تا چهارم آذرماه 97 در پارک ها، میادین و گذرهای گوناگون شهر یزد برگزار می شود. 

 

دومین جشنواره تئاتر خیابانی "چتر زندگی" چگونه کلید خورد؟

در تاریخ سوم خرداد 97 اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نامه ای با شماره3084/97 به مرکز هنرهای نمایشی برگزاری این جشنواره با گستره ملی را درخواست کرد که خوشبختانه با نگاه مثبت مرکز هنرهای نمایشی، مورد موافقت قرار گرفت. پس از آن، در نشستی با حضور سه نفر از مسئولین استان، یعنی آقایان مجید جوادیان زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد، عباس ملازینلی رییس سازمان فرهنگی اجتماعی، ورزشی و احمد طالبی معاون فرهنگی سازمان ورزش و جوانان، شورای سیاست گذاری جشنواره شکل گرفت که آقای دکتر طالبی معاونت محترم سیاسی امنیتی استانداری، ریاست شورا سیاست گزاری جشنواره را پذیرفتند و بنده هم به عنوان دبیر اجرایی جشنواره قبول مسئولیت کردم. در ادامه مانند همه جشنواره ها فراخوان جشنواره در تاریخ 15 مرداد ماه، آماده و منتشر شد و سایر کارها با کمک دوستان تئاتری و مسئولین استان مانند دوستان شهرداری و شورای شهر پیگیری شد.

فراخوان جشنواره به همه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری سراسر کشور فرستاده شد و برای نخستین بار در طول برگزاری جشنواره ها با همه 736 گروه دارای پروانه فعالیت در مرکز هنرهای نمایشی نامه نگاری شد و ضمن فرستادن فراخوان، از آنها برای شرکت در جشنواره، به صورت کتبی دعوت به عمل آمد.

 

 چه تعداد در خواست و اثر به دبیرخانه جشنواره رسید؟

 تعداد 115 اثر تا تاریخ 15 مهرماه به دبیرخانه رسید که استان یزد با ارسال 21 اثر بیشترین و پس از آن استان آذربایجان شرقی و تهران هر کدام با 10 اثر بیشترین درخواست حضور در جشنواره را داشتند، البته باید یادآوری کنم که بیشتر استان ها آثاری برای شرکت در جشنواره، به دبیرخانه  فرستادند.

 

آثار رسیده چگونه و چه تاریخی مورد بازبینی قرار گرفتند؟

 آثار به صورت بازبینی فیلم در روزهای 16، 17 و 18 آبان ماه توسط آقایان شهرام نوشیر، سید حسین پیغمبری و سید امیر زکی پور مورد بازبینی و ارزیابی قرار گرفت که در پایان 15 اثر به دبیرخانه جشنواره معرفی شدند تا دومین جشنواره تئاتر خیابانی "چتر زندگی" بتواند به صورت ملی از یکم تا چهارم  آذرماه در یزد برگزار شود.

 

هر گروه در جشنواره چند اجرا خواهد داشت؟

 آثار پذیرفته شده هر کدام 4 اجرای عموم در سطح شهر خواهند داشت (در مجموع 60 اجرای نمایشی) که یک اجرا داوری و 3 اجرای دیگر با انگیزه نشاط اجتماعی و در راستای برآورده کردن اهداف جشنواره خواهد بود که در فراخوان جشنواره آمده. مکان اجراها نیز عبارتند از: میدان امیرچقماق، گذر فرهنگ و هنر یا همان کوچه "مازاری ها" -  آب انبار رستم گیو و نیز پارک های باغ ملی، آزادگان و غدیر. آیین پایانی جشنواره هم در روز 4 آذر هم زمان با فرخنده زادروز پیامبر گرامی اسلام برگزار خواهد شد.

 

 سخن پایانی؟

به مسئولین و دوستان تئاتری که در برگزاری این جشنواره همت کردند، به ویژه اعضای ستاد، خداقوت می گویم و از همه ی این عزیزان سپاس گزارم و برای همه هنرمندان شرکت کننده به ویژه میهمانان جشنواره، و نیز اعضای گروه انتخاب و داوران بزرگوار آرزوی شادابی و پیروزی و تندرستی دارم.

 

گفت و گو از: علی رضا خورشیدنام




نظرات کاربران