در حال بارگذاری ...
تئاتر خیابانی از متن اقشار گوناگون اجتماع و برای خود آن هاست

از جامعه برای جامعه

دومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی "چتر زندگی" از روز پنج شنبه یکم آذرماه ۹۷ کار خود را در یزد آغاز کرد. به همین مناسبت مریم موسوی کارشناس ارشد رسانه و کارمند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد یاداشتی را با عنوان "از جامعه، برای جامعه" برای درگاه تئاتر ایران فرستاده که در پی می خوانید.

مریم موسوی؛ برای دومین سال پیاپی است که جشنواره تئاتر خیابانی "چتر زندگی" حول محور خانواده و با تاکید بر وفاق و انسجام اجتماعی، گسترش فرهنگ اصیل خانواده ایرانی اسلامی، گسترش نشاط اجتماعی و روحیه امید در خانواده، تحکیم بنیان خانواده، آگاهی بخشی و دانش افزایی مردم درباره آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد، فقر، بیکاری، طلاق، فقر فرهنگی و... وهمچنین آموزش و آگاهی بخشی و دانش افزایی خانواده به ویژه کودکان و نوجوانان درباره استفاده صحیح و اصولی از فضای مجازی و آشنایی با آسیب های اجتماعی ناشی از آن، در آذر ماه سال جاری و به صورت ملی در استان مان –یزد- برگزار می شود.

ذکر همه موارد و محورهای تاکید شده در جشنواره برای قدردانی از این نکته آورده شده که تقریبا بیشتر مسائل مبتلابه امروز جامعه و خانواده ها در این جشنواره دیده شده و "هنر نمایش" بهترین شیوه برای نشان دادن این موارد و مسائل  به خود جامعه است.

همه ما آگاهیم که تئاتر از هنرهای هفت گانه است که به زیبایی به باز نمودن و روشن ساختن داستان های زندگی به مخاطب می پردازد.

حال آنکه تئاتر خیابانی street theater که شاخه ای از هنر نمایش است، به دلیل سادگی که دارد و با کمترین دکور، گریم و ملزومات خاص، با مخاطبش ارتباط برقرار می کند و جایگاه ویژه ای در بین دوست داران این هنر، دارد.

تئاتر خیابانی از متن اقشار گوناگون اجتماع و برای خود آن هاست؛ و چون در محیط های عمومی و باز به اجرا در می آید بهترین راه ارتباط با افرادی است که شاید هرگز نمی توانند برای دیدن یک اثر نمایشی، فرصت خرید بلیت و نشستن در سالن های نمایش را برای خود فراهم سازند. این هنر با توجه به انگیزه بروز و ظهور آن، همواره کارکردهای گوناگونی مانند ارتباط مستقیم با مخاطب، جبران کمبودهای موجود برای اجرای صحنه ای، آموزش، فرهنگ سازی و... داشته که گمان می رود در این جشنواره و با محورهای تعیین شده، مهمترین ویژگی آن یعنی اصلاح رفتارهای اجتماعی بیشتر مد نظر است.

حال  قضاوت این که آثار و نمایش های برگزیده غیر از رعایت اصول نگارش و اجرا، کارگردانی و... تا چه حد این منظور را برآورده ساخته، برعهده داوران و مخاطبان است.

البته تئاتر خیابانی به دلیل همین سادگی که عنوان شد همیشه مورد توجه هنرمندان و جامعه بوده و هست اما تاریخچه این هنر به بعد از قرن بیستم برمی گردد. به واقع در سال های آغازین قرن بیستم و به دنبال جنگ جهانی اول و انقلاب شوروی، نمایش های خیابانی در اروپا از رونق بسیاری برخوردار شد که در مکان های عمومی کشورهای روسیه، فرانسه، آلمان و هلند اجرا و پس از آن به سراسر کشورهای غربی کشیده شد.

پیشینه تئاتر خیابانی در ایران نیز به پیش از انقلاب اسلامی برمی گردد که کم و بیش در گوشه و کنار جامعه برگزار می شد اما نگاه جدی و یا برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی صورت نگرفته بود تا اینکه پس از انقلاب اسلامی و در سال1373 به جشنواره تئاتر فجر پیوست تا نگاه جدی تر و با انگیزه تری به آن شود.

این نکته جای یاد آوری دارد که گونه های نمایش ایرانی ازجمله تعزیه، نقالی، نمایش روحوضی، پرده خوانی و... زیاد با سبک و شیوه نمایش خیابانی بیگانه نبوده، و ما این سبک ها را در کشورمان، فراوان داشته و داریم.

در پایان باید گفت با توجه به کارکرد موثر و ساده این شیوه از اجرا و سطح گسترده ارتباط آن با عموم مردم جامعه و سرعت انتقال پیام از این طریق، حالا که انگیزه و شرایط اجرای جشنواره ای مجزا برای تئاتر خیابانی در استان یزد و به صورت ملی فراهم شده، بهترین فرصت برای برنامه ریزی هر چه بهتر و ادامه و تداوم  این مسیر برای دستیابی به تاثیر آن بر اجتماع  است.

 




نظرات کاربران