در حال بارگذاری ...
محمدرضا زبَرجَدی کارگردان نمایش «آدم ها، گوشت گرگ نمی خورند»

هیچ چیز جای جشنواره منطقه ای را نمی‌گیرد

محمدرضا (مهدی) زِبَرجَدی یکی از دو کارگردان یزدی است که برای شرکت در همایش برگزیدگان جشنواره های تئاتر استانی سال ۹۷ راهی تهران شده است. او معتقد است که برگزاری جشنواره های منطقه ای تئاتر، تاثیر بهتری در پویایی تئاتر استان ها داشت.

به گزارش تئاتر یزد؛ زبرجدی در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان یزد با کارگردانی نمایش «آدم ها، گوشت گرگ نمی خورند» حضور داشت که در پایان با رای هیئت داوران به عنوان یکی از دو نمایش برگزیده استان شناخته شد.

این دانش آموخته نمایش که در سال 80 با گرایش بازیگری، از دانشگاه سوره تهران مدرک خود را دریافت کرد، فعالیت هنری اش از سال 75 به عنوان بازیگر آغاز شد.

وی تا کنون در 18 اثر نمایشی بازی کرده و 6 نمایش را نیز روی صحنه برده و تجربه بازی در بازی در 11 فیلم کوتاه، 4 تله فیلم، 2 سریال  و 2 فیلم سینمایی را در کارنامه هنری خود دارد.

شماری از نمایش هایی که زبرجدی در آن ها بازی کرده، عبارتند از:

روزگار رسوایی مرد عاشق - نمایش خیابانی کوله بار- شاپرک خانم – رَد – چِت - افشین وبودلف هر دو مرده اند، به کارگردانی دکتر قطب الدین صادقی - در انتظار گودو – سه نخ آخر – نبض سرخ کلاغ – سعد آباد و نمایش آدم ها، گوشت گرگ نمی خورند

ترس دروازه بان از ضربه پنالتی - روزهای بعد از ظهر – ماشین و آدم ها، گوشت گرگ نمی خورند از جمله نمایش هایی است که او کارگردانی کرده است.

وی تاکنون جوایزی گوناگونی را از حضور در جشنواره های استانی، منطقه ای و کشوری دریافت کرده است.

مهدی زبرجدی، هم اکنون به عنوان کارشناس سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد فعالیت می کند.

با کارگردان نمایش «آدم ها، گوشت گرگ نمی خورند» به مناسبت حضورش در همایش برگزیدگان جشنواره های تئاتر استانی سال 97 گفت و گوی کوتاهی انجام داده ایم که در پی می خوانید.

 

ازگروه نمایش تان چه خبر؟ آیا تمرین برای حضور در جشنواره فجر را آغاز کرده اید؟

 فعلا تمرینی نداریم چون منتظرنتایج فجرهستیم واگر کار ما به جشنواره راه پیدا کرد، به امید خدا برای یک اجرای عموم دیگر در استان، برنامه ریزی خواهیم کرد.

 

 تا چه اندازه به شرکت در جشنواره امید دارید و تا چه اندازه این حضور برای تان مهم هست و دغدغه اش را دارید؟

 هیچ وقت ناامید نبوده و نیستم؛ به هرحال آرزوی هر تئاتری، حضور و رقابت و دیده شدن درفستیوال بزرگی مانند فجر بوده و هست؛ و برای من هم این حضور ارزشمند است.

این نمایش حاصل زحمات چند ماهه تیم خوب و بدون حاشیه ام بود، بنابراین همه تلاشم را می کنم تا کارم به بهترین شکل دیده شود

 

 آیا به فکر افتاده اید تا برای حضور در جشنواره فجر، تغییراتی در شکل اجرای نمایش تان داشته باشید؟ این تغییرات در چه زمینه هایی خواهد بود؟

 قطعا پروسه اجرا، پروسه تغییرو تحول است و حتما هر هنرمند باهوشی می بایست به فکر رتوش و اصلاح کارش باشد. برای من این تغییر، همیشه جذاب بوده است.

 

 دیدگاه تان درباره بازبینی نمایش ها که  پس از چند سال، به صورت حضوری صورت گرفت، چیست؟

 من هنوز معتقدم هیچ چیز حتی این شیوه  کنونی، جای جشنواره منطقه ای که قبلا برگزار می شد را نمی گیرد، چون آن اتفاق تتاتری که در هراستان به واسطه برگزاری جشنواره منطقه ای می افتاد، مانند دیدار و گفت و گوی هنرمندان استان ها گرفته تا دیدن آثار همدیگر، همه و همه غیر قابل انکار است؛ اما به هرحال این بازبینی زنده بهتراز دیدن فیلم های تئاتر است..

 

آیا پس از بازبینی، با اعضای هیئت انتخاب گفت و گویی داشتید و برای راهنمایی نظرشان را جویا شدید؟

نه، اصلا فرصت گفت و گو نبود؛ امیدوارم کار را دوست داشته باشند.

 از برنامه همایش تهران چه خبری داشتید؟ برنامه ها و کارگاه های آموزشی، کمی فشرده به نظر می رسد؛ در این باره چه نظری دارید؟

 بله خبر داشتم؛ به نظرم این کارگاه ها به شرط استمرار می تواند سرآغاز اتفاق های خوب برای هنرمندان استان ها باشد.

 

 به عنوان سخن پایانی، چه صحبتی یا در خواستی با متولیان فرهنگ و هنر استان دارید؟

مسئولین استان تا آنجا که ازدستشان برآمده برای هنر نمایش این شهر زحمت کشیده اند وامیدوارم روزی برسد که آنها دغدغه هایشان را به واسطه هنر نمایش به مردم عرضه کنند چراکه این هنر ارزشمند و تأثیرگذار بهترین زبان برای بیان دغدغه ها، مشکلات و راهکارها هست.

 

 




نظرات کاربران