در حال بارگذاری ...

تودیع و معارفه اعضای قدیم و جدید شورای انجمن نمایش یزد انجام شد

نشست تودیع و معارفه اعضای قدیم و جدید شورای انجمن هنرهای نمایشی استان یزد، صبح دوشنبه ۸ بهمن ۹۷ در اتاق کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، و با حضور مدیرکل این اداره برگزار شد.

به گزارش تئاتر یزد؛ در این نشست افزون بر مجید جوادیان زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد، و اعضای شورای دو انجمن قدیم و جدید، محمود دهقان هراتی معاون سینمایی و هنری، حسن شریف بیگی مسئول امور هنری این اداره، احمد علی مهدی نژاد از پیشکسوتان تئاتر، محمدرضا ابوالحسنی خزانه دار و مسئول امور مالی انجمن در ادوار گوناگون، علی شکاری کارشناس تئاتر، محمدرضا زبرجدی کارشناس امور سینمایی و امیر ترقی نژاد مسئول روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد به همراه مجید هاشمی سرپرست انجمن سینمای جوانان، محسن جاور فعال تئاتری، فرامرز جاوید گرافیست و طراح پوستر نیز حضور داشتند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، سخنانش را با چند بیت از حافظ شیرازی، این گونه آغاز کرد:

 اگر رفیق شفیقی درست پیمان باش / حریف خانه و گرمابه و گلستان باش 

شکنج زلف پریشان به دست باد مده  /  مگو که خاطر عشاق گو پریشان باش

تو شمع انجمنی یکزبان و یکدل شو / خیال و کوشش پروانه بین و خندان باش

مجید جوادیان زاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: من بارها گفته ام که باید سیاست های اداره و برنامه های سایر انجمن های تخصصی در یک راستا باشد چراکه در غیر این صورت اگر شکافی بین ما به عنوان نهاد حاکمیتی و هنرمندان به عنوان یک نهاد صنفی پیش بیاید، دچار مشکل می شویم.

وی افزود: باید بتوانیم در زمینه تئاتر، یک چشم انداز یا به عبارتی "سند توسعه تئاتر" تعریف و تنظیم کنیم، آن گاه تغییر مدیریت یا جابه جایی روسای انجمن هم نمی تواند به روند کار تئاتر ضربه بزند.

جوادیان زاده با اشاره به این که سرمایه اجتماعی تئاتر گاهی دچار افول می شود، ادامه داد: رشد و افزایش سرمایه اجتماعی یا به عبارتی «اعتماد اجتماعی» می تواند به پویایی جریان تئاتر کمک کند.

وی افزود: متاسفانه گاهی میل به همکاری در بین هنرمندان کم می شود و به جای آن میل به فردگرایی افزایش می یابد.

مجید جوادیان زاده هم چنین گفت: باید زمینه ای فراهم کنیم تا آن همگرایی که در برگزاری هر جشنواره ای بین هنرمندان تئاتر دیده می شود، همیشگی و عمومی شود.

وی در بخش های دیگر از سخنانش به اهمیت آموزش عمومی تئاتر، توجه به "تئاتر اولی ها"، ارتباط با دانشگاه، و هدف گزاری برای جشنواره ها اشاره کرد و افزود: الان با بهار تئاتر یزد رو به رو هستیم به گونه ای که تئاتر نقه عینی و آیینه هنر در یزد شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، در پایان سخنانش گفت: امیدوارم با وجود بعضی از مدیران تئاتر در سطح استان  و نیز در سایه همدلی و همکاری اعضای انجمن، بتوانیم یک دوره طلایی را برای تئاتر یزد رقم بزنیم.

در آغاز این نشست، احمدعلی مهدی نژاد پیشکسوت تئاتر یزد با بیان این که هر تئاتر یکی از موثرترین هنرهایی است که تاکنون شناخته شده، افزود: بعضی ها این هنر را هنر معترض می دانند و شاید برای همین باشد که معمولا از حمایت کم حکومت ها برخوردار است.

وی در بخش دیگری از سخنانش همدلی و پشتیبانی اعضای انجمن از یک دیگر را بسیار موثر دانست و گفت: متاسفانه در بیشتر دوره ها، انجمن های نمایش نه تنها در یزد، بلکه در بیشتر استان ها چندان موفق نبوده اند که یکی از دلایلش این است که وقتی افرادی با دیدگاه ها و سلایق گوناگون کنار به عنوان هیئت مدیره کنار هم می نشینند نمی توانند منیت های خود را کنار بگذارند.

رییس «خانه نمایش یزد» در سال های پایانی دهه 70 تا نیمه دهه 80 با اشاره به این نکته که رمز موفقیت «خانه نمایش یزد» همدلی هیئت امنای آن خانه بود، ادامه داد: به نمایندگی از ریش سفیدان و پیشکسوتان تئاتر یزد، آمادگی خود را برای کمک به اعضای منتخب این دوره ی انجمن اعلام می‌کنم.

احمد علی مهدی نژاد در پایان سخنانش خطاب به اعضای جدید انجمن گفت: به تک تک آرایی که به شما داده شده احترام بگذارید و امیدوارم دوره خوب و موفقی را پشت سر بگذارید.

احمد ندافی نیز در سخنانی کوتاه گفت: من پیش از این هم به صورت انتصابی و برای 3 سال رییس انجمن بودم، ولی الان احساس بهتری دارم چون به صورت انتخابی و با رای هنرمندان تئاتر در یک مرحله و سپس با رای اعضای شورا در مرحله دوم، عهده دار این مسئولیت شده ام.

وی به اهمیت حمایت و پشتیبانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد در پیش برد برنامه های انجمن اشاره کرد گفت: موفقیت "خانه نمایش یزد" افزون بر مدیریت آقای مهدی نژاد، نتیجه حمایت مدیرکل وقت اداره فرهنگ و ارشاد هم بود.

ندافی در پایان سخنانش گفت: با توجه به حضور مدیران تئاتری در اداره فرهنگ و ارشاد، کانون پرورش، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و حتی علاقه و نگاه ویژه استاندار به تئاتر، اگر همه دوستان تئاتر کمک کنند، می توانیم موفق شویم، بنابراین دستمان را برای رسیدن به موفقیت به سوی دوستان تئاتری دراز می کنیم.

امیرصاحب جلال، رییس پیشین انجمن نمایش یزد، در آغاز سخنانش گفت: خدا را شکر که این 2 سال به پایان رسید(البته نه از زوایه بد و منفی) از آن هایی که در این دو سال به ما کمک کردندسپاسگذارم و از آنهایی  هم که می خواستند کمک کنند و نتوانستند، هم سپاسگزارم.

وی خطاب به اعضای جدید انجمن گفت: اگر گمان می‌کنید که نمی توانید با هم همدل باشید، در همین اول کار، انجمن را رها کنید چون در چنین حالتی 2 سال سخت را در پیش خواهید داشت.

صاحب جلال مدت زمان 2 سال برای هر دوره انجمن را کم دانست و افزود: ما می توانیم تجربیات خودمان را به اعضای جدید منتقل کنیم .

وی افزود: یکی از اهداف ما در این 2 سال تثبیت جایگاه دوستان تئاتر در هر بخشی بود که نمی دانم تا چه اندازه به آن رسیده ایم.

رییس پیشین انجمن هنرهای نمایشی یزد در پایان سخنانش گفت: ما همه انجمن را به گروه جدید تحویل می دهیم، به غیر از حساب های مالی، که به دلیل برگزاری جشنواره تئاتر فجر و رسیدگی به مسائل مالی آن تا اسفندماه طول خواهد کشید.

محمدرضا ابوالحسنی از پیشکسوتان تئاتر و خزانه دار انجمن نیز در سخنانی کوتاه نکاتی را پیرامون حساب های مالی انجمن بیان کرد و گفت: در زمینه مسائل مالی هر کاری که از دستم برآید کوتاهی نخواهم کرد.

وی با اشاره به اهمیت همدلی در بین اعضای شورای انجمن، برای آن ها آرزوی موفقیت کرد.

در پایان این نشست، با اهدای لوحی به اعضای پیشین انجمن (امیر صاحب جلال، جعفردل دل، مسلم زارع، شهاب قانعی، علیرضا خورشیدنام) قدردانی شد و احکام اعضای جدید انجمن هنرهای نمایشی استان یزد ( احمد ندافی، علی جاور، محمد جواد آقایی، زمان ارکمان، شهاب قانعی) به آن ها داده شد.

گفتنی است، جعفر دل دل از اعضای انجمن پیشین و سیدناصر امامی میبدی بازرس اصلی انجمن جدید، در این نشست حضور نداشتند.

 

 




نظرات کاربران