در حال بارگذاری ...
در تالار هنر یزد برگزار شد؛

نشست «آشنایی با مباحث کاربردی طراحی صحنه»

این نشست آموزشی، به‌صورت گفت و گو و با پیشنهاد انجمن هنرهای نمایشی استان یزد، از ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۳:۳۰ سه شنبه ۱۲ مرداد، توسط گروه نمایش آرسو، در تالار هنر یزد برگزار شد.

 به گزارش تئاتر یزد، صادق نصیری دانش آموخته‌ی رشته طراحی صحنه از دانشگاه هنر و معماری در سال 1380،

محمدرضا رضایی دانش آموخته ی رشته طراحی صحنه از دانشگاه هر و معماری در سال 1390

احسان زرین آبادی دارای دکترای شیمی نساجی و مدرک معادل لیسانس در زمینه ی مدیریت از کشور کانادا

این نشست که جنبه ی آموزشی داشت، توسط صادق نصیری، احسان زرین آبادی و محمدرضا رضایی اداره شد.

پیش از آغاز برنامه، محمود دهقان هراتی –رییس انجمن هنرهای نمایشی استان یزد- در سخنانی کوتاه به هدف انجمن از برگزاری این گونه نشست ها اشاره کرد و گفت: از دیگر گروه های نمایشی سراسر استان دعوت می کنیم تا در این زمینه با انجمن هم کاری کنند.

وی افزود: همه ی گروه های نمایشی می توانند پیرامون هر موضوع  نمایشی که دوست دارند برنامه و پیشنهاد خود را ارائه کنند، ما نیز در انجمن خود را موظف می دانیم که در راستای برگزاری این گونه نشست های آموزشی که به آن ها کمک کنیم.

محمود دهقان هراتی ادامه داد: انجمن نمایش به هر گروهی که در این زمینه ها فعالیت کند، گواهی نامه ای می دهد که گروه می تواند آن گواهی را بعنوان بخشی از فعالیت سالانه خود در زمینه آموزش یا پژوهش، به مرکز هنرهای نمایشی ارائه کند.

پس از سخنان رییس انجمن نمایش یزد، احسان زرین آبادی با استناد به مطالب و مقالاتی که از نشریات و سایت های خارجی، گردآوری و ترجمه کرده بود، نکاتی را پیرامون چیستی علم و هنر و نیز تعریف این دومقوله بیان کرد.

وی در پایان گفت: در نشست امشب می خواهیم بدانیم طراحی صحنه کجای علم وهنر قرار گرفته و اساسا رابطه اش با فناوری، علوم پایه، فن، هنر و علم چگونه است.

سپس صادق نصیری به دغدغه ی چند ساله خود پیرامون رسیدگی به وضعیت بد طراحی صحنه در یزد، اشاره کرد و گفت: سال هاست که می بینم بعضی از دوستان کارگردان برای طراحی صحنه ی نمایش خود، هزینه های گزافی می کنند ولی بهره ی درست و بجایی از طراحی صحنه خود نمی برند؛ حال آن که اگر کار را کاردان می سپردند می توانستند با نصف همان هزینه، به نتیجه بهتری برسند.

محمدرضا رضایی در آغاز سخنانش از حاضرین خواست تا در گفت و گوها شرکت کنند و سپس افزود: متاسفانه هنوز در شهرستان ها، توجه شایسته ای به طراحی صحنه نمی شود و هنوز اتفاق خوبی در این زمینه نیفتاده است.

وی یکی از دلایل شکوفا نشدن طراحی صحنه در شهرستان ها را کمبود و یا نبود بودجه برای تولید یک نمایش دانست.

  ( نخستین کسی که پس از کارگردان با متن روبرو می شود، طراح صحنه است   

  ( طراحی صحنه فرایندی است که فضای ذهنی کارگردان یا فضای درونی متن را در قالب معماری به یک عنصر فیزیکی و عینی تبدیل می کند.    

 ( نقطه صفر در طراحی صحنه، هنگامی است که پرده کنار می رود یا نور، صحنه را روشن می کند و تماشاگر با صحنه رویرو می شود و می بایست شماری از اطلاعات موجود در متن ماند فضا، زمان و ... به او منتقل شود.        

 ( تفاوت طرای صحنه فضا ساز با طراحی صحنه تحلیلی   

آن چه در چند جمله ی بالا آمد، گزیده ای بود از مواردی که در این نشست بصورت گذرا به آن ها اشاره شد.

در این نشست نزدیک به 30 نفر از هنرمندان نمایش شرکت کرده بودند که حضور چهار نفر از هنرمندان نمایش شهرستان میبد بسیار چشم گیر بود.

احمد علی مهدی نژاد از پیشکسوتان نمایش استان، به همراه رضا امیرخانی، هادی آقابزرگی، هادی دهقان، بهنام بشارت و رضا آقایی از جمله کسانی بودند که در این نشست، به بیان پرسش ها و دیدگاه های خود پرداختد.

گفتنی است، قرار بر این شد که نشست بعدی درباره طراحی صحنه، هفته ی آینده برگزار شود.




نظرات کاربران