در حال بارگذاری ...

دومین نشست آشنایی با مباحث کاربردی طراحی صحنه، برگزار شد

دومین نشست آشنایی با مباحث کاربردی طراحی صحنه، با حضور ابوالفضل سلیمی دربرزی، صادق نصیری، محمدرضا رضایی و احسان زرین آبادی ساعت ۲۱:۳۰ چهارشنبه ۲۰ اَمرداد در سالن نمایشِ تالار هنرِ یزد، برگزار شد.

به گزارش تئاتر یزد، در آغاز نشست دوم که مانند نشست پیش، به کوشش گروه آرسو برگزار شد، ابوالفضل سلیمی دربرزی که یکی از بهترین و خوش فکر ترین طراحان صحنه ی استان بشمار می رود، نیز به جمع گردانندگان و کارشناسان نشست، افزوده شده بود.

ابوالفضل سلیمی دربرزی تاکنون طراح صحنه بیش از پنجاه اثر نمایشی و چند فیلم سینمایی بوده است؛ وی برای طراحی صحنه ی خلاقانه ی نمایش «باغ آرزوها» به کارگردانی علی اصغر راسخ راد، افزون بر جایزه نخست طراحی صحنه استانی و منطقه ای سمنان، کاندید دریافت جایزه از جشنواره تئاتر فجر در سال 79 نیز بوده است.

در آغاز نشست با اشاره به پیوند و همکاری و هماهنگی طراح صحنه وکارگردان نمایش اشاره کرد و سپس به مقوله‌ی کانسپت پرداخت و گفت: کانسپت چکیده، مفهوم و اندیشه ی پنهان در یک طرح است.

 سلیمی در ادامه با اشاره به تفاوت های بین کانسپت و ایده، گفت: "ایده" دستاورد دانش، اندیشه، آگاهی و دانسته های موجود در ذهن طراح است.

وی افزود: تمام پدیده های جهان می توانند کاتالیزوری باشند برای پرورش ایده در ذهن طراح!

این طراح صحنه ی خوش ذوق ادامه داد: ایده به تنهایی کارایی ندارد، بلکه فرایند تبدیل ایده به فرم، مهم ترین وظیفه ی طراح صحنه است و این جاست که تفاوت بین یک طراح موفق و صاحب ایده  با دیگر طراحان صحنه هویدا می شود.

ابوالفضل سلیمی در بخش دیگری از این نشست گفت: برای طراحی صحنه، پیش از هرچیزی کانسپت پیش می آید و سپس ایده؛

که این ایده با روش ها و چگونه رسیدن و خلاقیت ها سرو کار دارد، اما کانسپت یک کل واحد و قاطع است.

وی برای تفهیم بیشتر حرف هایش به یکی از کارهای خودش در سال 79 (طراحی صحنه نمایش باغ آرزوها) اشاره رد و گفت: کانسپت من برای طراحی صحنه این نمایش کرم های خاکی بودند، اما ایده من خطوط ساده کودکانه و چگونه نشان دادن آن در صحنه بود.

 ابوالفضل سلیمی دربرزی در پایان سخنانش با تاکید بر شناخت فناوری روز و اینکه مردم به لطف رسانه های دنیای مجازی و کاربرد آنها در زندگی شخصی، از سواد بصری بالاتری نسبت به گذشته  برخور دار شده اند، گفت: طراحان صحنه و دست اندر کاران هنر نمایش باید خود را بروز کنند تا بتوانند به نیازهای مخاطب خود پاسخگو باشند.

در بخش دیگر این نشست، محمد رضا رضایی و صاق نصیری نیز به نکاتی درباره صحنه های گوناگون نمایشی اشاره کردند.

در پایان نیز، احسان زرین آبادی با پخش ویدیو و عکس هایی از صحنه های گوناگون مبحثی را آغاز کرد که هرکدام از کارشناسان و حتی دیگر حاضرین نشست، پیرامون ان به گفت و گو پرداختند.

در این بخش به صورت گذرا درباره صحنه های پایدار، صحنه های میدانی، صحنه های سه سویه، قاب عکس(الیزابتی) ، صحنه های بلک باکس یا آزاد، گفت وگو شد.

همچنین قرار شد در نشست آینده، پیرامون رابطه ی طراح صحنه با دیگر عوامل صحنه و نیز ویژگی کار در صحنه بلک باکس گفت و گو شود.

گفتنی است در پی اعلام انجمن نمایش برای همکاری با سایر گروه های نمایشی استان، برای برگزاری این گونه نشست ها، گروه تئاتر پویا در گروه های مجازی –گروه های تلگرامی تئاتر یزد و اردی بهشت تئاتر- برای برگزاری نشست هایی پیرامون «نقد تئاتر» اعلام آمادگی کرده اند که امیدواریم پس از نامه نگاری با انجمن و مشخص کردن موضوع مورد بحث، زمینه ی برگزاری این نشست نیز فراهم شود.  




نظرات کاربران