در حال بارگذاری ...

نقدی بر نمایش "اتوبوس در دست تعمیر است"

نمایش "اتوبوس در دست تعمیر است" نمایشی از جامعه نابینایان یزد و به کارگردانی "جعفر دل دل زاده" است که چهارشب از اجرای عمومی خود را در تالار هنر یزد پشت سرگذاشته است. محمدرضا امیرخانی نقدی بر این نمایش نوشته که در پی می خوانید. این نمایش به جشنواره بین المللی معلولین که آذر ماه سال جاری در اصفهان برگزار خواهد شد، راه یافته است.

محمدرضا امیرخانی؛ "اتوبوس در دست تعمیر است" نمایشی است به نویسندگی سعید شهریار و کارگردانی جعفر دل دل زاده، که با بازی جمعی از نابینایان و کم بینایان استان یزد در تالار هنر یزد روی صحنه است.

نمایش موضوعی ساده دارد؛ در یک جمع باید همدل بود و برای مشکل پدید آمده همگی همت نمایند. اتوبوس به مقصد می رسد اما درب اتوبوس باز نمی شود؛ زوج جوانی که عجله دارند تا به محضر و دفترخانه برسند و عاقد عقدشان را بخواند، بسیار عجله دارند. مرد دیگری که تازه متارکه نموده است و زنی که در انتهای اتوبوس بدش نمی آمده با آن مرد ازدواج نماید با شنیدن واگویه های مرد، مرددش می بینیم که البته با باز شدن درب اتوبوس و پیاده شدن مسافران تک پرده و تک صحنه "اتوبوس در دست تعمیر است" به انتها می رسد.

هم متن و هم اجرا به خوبی پرداخت شده اند. نمایش دراماتیک را اگر به مفهوم عام مرور کنیم اتوبوس در دست تعمیر است یک نمایش درام است. شاهد رخداد و رویداد هستیم؛ و اساس درام که از تغییر ناگهانی و یا اوضاع تغییر یافته در روند رویدادهای معمول و مرسوم پدید می آید را به زیبایی در این نمایش نظاره می کنیم. سعید شهریار با قلم توانمندش در عین ساده نویسی از تمهیدات درام بهره کافی و وافی برده است.

در اجرا جعفر دل دلزاده نشان می دهد که بی هیچ مبالغه ای کارگردان تمام و کمال است، کارش را بلد است و از متن شهریار نمایشی به صحنه آورده است که تماشاگر عام و خاص، به تحسینش می پردازند.

بازی گرفتن از نابینایان و کم بینایان کار سختی ست و سخ تر از آن، اجرا چنان باشد که مخاطبان نابینا و کم بینا را به شگفتی وادارد، بایستند و صادقانه و خالصانه به تشویق بپردازند که همنوعانشان را بازیگران داخل اتوبوسی می بینند که واقعا مشکل دارند و وقتی عزیزم می گویند و از وصال می گویند و از عشقی پاک و بی ریا، با دل و جان می پذیرد و می پذیرد که جعفر دل دل زاده در کار کارگردانی ادای حرفه ای گری ندارد و با همه وجودش ترسیم می کند که به قولی دلی کار می کند و اگر خرده نگیرند از نقد این کمترین که هر چه از دل براید لاجرم بر دل نشیند.

ضرب آهنگ منطقی، میزانسن های متنوع و ساده و بازی های بسیار درست و فارغ از هر گونه اغراقی "اتوبوس در دست تعمیر است" را زیبا به مخاطبش ارائه می دهد. به همه آنها که در خلق این نمایش همت نمودند باید دست مریزاد گفت و آرزوی اجراهای بهتر در جشنواره بین المللی معلولان اصفهان داریم که بی شک یکی از بهترین ها خواهد بود.

 

 




نظرات کاربران