در حال بارگذاری ...

نشست آموزشی تئاتر با حضور دکتر کوپال دریزد برگزار شد

صبح پنج شنبه ۱۶ شهریور ۹۶ و پیش از آغاز رسمی نخستین جشنواره نمایش های خیابانی استان یزد –چتر زندگی؛ نشست آموزشی تئاتر با حضوردکتر عطالله کوپال، پیرامون بررسی اجمالی عناصر درام و تکنیک های نمایشنامه نویسی در تالار شرف الدین علی یزد برگزار شد.

به گزارش تئاتر یزد؛ در این نشست آموزشی، افزون بر شماری از جوانان علاقمند به تئاتر و چند نفراز پیشکسوتان تئاتراستان، مجید جوادیان زاده مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و احمدطالبی معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد نیز حضور داشتند.

دکتر عطاالله کوپال تاکنون نزدیک به 30 مقاله در زمینه های گوناگون تئاتر در مجلات گوناگون نمایشی کشور به چاپ رسانده است.و موسس و مدیرکارگاه نوآوران ادبیات کشور نیز به شمار می رود.

وی پس از تاسیس «کارگاه نوآوران ادبیات کشور» مدیریت آن را نیز برعهده گرفته و کتاب های «سرچشمه پیدایش کمدی» و «فرهنگ جنگ افزار در شاه نامه فردوسی» از نوشته های این نویسنده و پژوهشگر کشور به شمار می رود.

دکتر کوپال در نشست آموزشی صبح پیرامون بررسی اجمالی عناصر درام و تکنیک های نمایشنامه نویسی به ایراد سخن پرداخت و گفت: تعریف متعارف که از دوره ارسطورایج بوده این است: تئاتر عبارتست از خواست + مانع

وی دراین باره افزود: این تعریف یعنی درگیری شخصی که خواسته ای دارد و آن خواسته با مانعی روبرو می شود، سپس آن شخص وادار می شود تا برای رسیدن به خواسته اش با ان مانع مبارزه کند.

این پژوهشگر تئاتر کشور در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون عنصر «کشمکش» در درام گفت: موفق ترین کسانی که در ایران توانسته اند در آثار خود کشمکش بسازند، دونفرهستند: فردوسی در شاه نامه و نظامی گنجه ای در خمسه نظامی

دکتر عطاالله کوپال در پایان سخنان خود در نشست آموزشی نوبت صبح، برخی از شگردهای ایجاد «تعلیق» در درام نویسی را توضیح داد.

گفتنی است، دومین بخش این نشست آموزشی که درباره بازیگری خلاق و کارگردانی خواهد بود، عصر پنج شنبه ساعت 16:30 در تالار شرف الین علی یزد، برگزار می شود.

 




نظرات کاربران