در حال بارگذاری ...

آشنایی با ناصر حسینی مهر، داور بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان یزد

ناصر حسینی مهر، در کنار کوروش نریمانی از تهران و محمد تقی احتیاط از یزد، به ارزیابی و داوری نمایش های شرکت کننده در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان یزد خواهد نشست. در ادامه به بخشی از پیشینه ی هنری این هنرمند کوشا و پرانرژی عرصه تئاتر، اشاره شده است.

به گزارش تئاتر یزد؛ ناصر حسینی مهر یکی از داوران بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان یزد است که در آن 8 گروه نمایشی، از شهرهای یزد، میبد و بافق حضور دارند.

حسینی مهر در دومین روز از اردی بهشت ماه سال 1336 به دنیا آمد. وی یکی از کارگردانان و مترجمین اندیشمند عرصه تئاتر است که دانش آموخته هنرکده آناهیتا (تهران) و مدرسه عالی هنر (پاریس) به شمار می رود.

حسینی مهر، با سفر به فرانسه، آشنایی و آموزش تئاتر خود را نزد بزرگانی چون آرین منوشکین و یوجینو باربا عمق بخشیده است.

این کارگردان گزیده کار، تجربیاتی در زمینه همکاری و استخدام در تئاترهای گوناگون آلمان به عنوان بازیگر، کارگردان، طراح صحنه و چهره پرداز داشته است.

وی پس از سال ها زندگی در آلمان و فرانسه، سال 84 به ایران بازگشت و به آموزش بازیگری در دانشکد های تئاتری کشور پرداخت.

نخستین نمایشی که ناصر حسینی مهر، پس از بازگشت به ایران روی صحنه برد، «اتاق شماره 6» نام داشت که با اقتباس از داستانی به همین نام از "آنتوان چخوف" نوشته شده بود.

وی پس از این نمایش، تاکنون 5 نمایش دیگر را روی صحنه برده که عبارتند از:

هملت ماشین سال 89

وُیتسِک سال 90

هراکلس 5  سال 92

مائوزر  سال 92

بوف کور  سال 96

 

از جمله آثار ترجمه و تالیف شده ناصر حسینی مهر می توان پیشروان تئاتر اروپا، رخ در رخ، آخرین درس بازیگری، تئاتر جزیره کوچک آزادی، مُفیستو و ستارگان در آسمان بامدادی را نام برد.

ناصر حسینی مهر، در سال 85 با دعوت خانه نمایش و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، راهی یزد شد و  پنج شنبه 6 مهر 85 نخستین روز کارگاه آموزش بازیگری خود را با حضور 20 هنرجو از یزد، طبس و مهریز در تالار فرهنگ خانه نمایش یزد آغاز کرد؛ کارگاهی که با وجودِ کوشش و خواستِ حسینی مهر، هنرجویان و مسئولین خانه نمایش به پایان و نتیجه دلخواه نرسید.

گفتنی است، این جشنواره صبح چهارشنبه 14 شهریور 97 در مجموعه تالار هنر یزد، آغاز و شامگاه آدینه، 16 شهریور به پایان می رسد.

 




نظرات کاربران