در حال بارگذاری ...

یاداشتی بر روایت «شیخ صنعان»

محمدرضا امیرخانی منتقد یزدی، یادداشتی درباره نمایش موسیقیایی «شیخ صنعان» به کارگردانی امیررضا وزیری که هرشب در مجموعه تاریخی باغ دولت آباد اجرا می شود به رشته تحریر درآورده است که در ادامه می خوانید.

تئاتر یزد-  محمدرضا امیرخانی، طولانی‌ترین و مشهورترین حکایت  منطق الطیر عطار شیخ صنعان است و به قول استاد شفیعی کدکنی شاید بعد از مثنوی شریف جلال‌الدّین مولوی، هیچ اثری در ادبیات منظوم عرفانی، درجهان اسلامی، به پای این منظومه نرسد.
شیخ صنعان خوابی می بیند و برای کشف راز این خواب به سوی روم می رود. گرفتار عشق دختر ترسا می‌شود و دختر ترسا شروطی برای وصال خود طرح می‌کند. شیخ به امید وصال دختر ترسا از مسلمانی خارج می شود و خوک بانی می‌کند و شراب می نوشد. مریدان او را ترک می‌کنند. مریدی پاکباز از ماجرا خبردار می‌شود، مریدان را به دعا و تضرّع به درگاه خدا می‌خواند. دعای مرید پاکباز اجابت می شود و با شفاعت پیامبر شیخ صنعان دوباره به راه هدایت برمی‌گردد. دختر ترسا هم به موجب خوابی مسلمان می شود و در مسلمانی به سوی پروردگار می رود. 
همه آنچه اوردیم خلاصه روایت شیخ صنعان است که مهندس امیررضا وزیری با تلفیق موسیقی  و طراحی فرم با وفادا ری تام وتمام  به نظم عطار نمایشی شایسته و بایسته به مخاطب عام و خاصش ارائه می دهد که برای این مهم از مجربترین و ورزیده ترین هنرمندان بهره می گیرد منجمله؛ آقایان:بهروز رضوی؛ بامداد فلاحتی؛ همچنین علیرضا سهیلی؛ امیر صاحب جلال؛ سید مرتضی فخرموسوی؛ و وحید ملک‌ثابت و...  خانم ها: لیلا مفیدی؛ منیره صادقیان، مریم پاکزادمقدم، بهناز باقری و .....بر صحنه اجرا و  امیر زکی پور؛ سعید شهریار و احسان نیک محضر در طرح و اجرای روایت شیخ صنعان نقشی موثر؛ مثمری ثمر و بقاعده و خلاق داشته اند. 
روایت شیخ صنعان را بارها خوانده ایم و شاید بسیاری  شرح داستانش را بدانند؛ اصلا مهم نیست. تماشاگران اتللو شکسپیر نیز قصه سردار مغربی  را بارها شنیده بودند نکته مهم اینجاست، تماشاگر  دانسته از نظم عطار با طراحی و بازخوانی مهندس امیررضا وزیری الحق و الانصاف روایتی خلاقانه را مشاهده می نماید. چرا که همه اجزا بقاعده است؛  فرم ها  و حرکات بازیگران همراه زیبا و خلاق است؛  آوای دلنشین بامداد فلاحتی خوش صدا روحبخش است و بازی امیر صاحب جلال در نقش شیخ صنعان به دل می نشینند. 
طراحی نور به شیوه دیجیتال برای نخستین بار توسط  آقای احسان نیک محضر از ویژگی ها و محسنات  روایت شیخ صنعان می باشد.
در خاتمه ضمن تقدیر و تشکر از مهندس امیر رضا وزیری و گروه اجرایی و به امید آثاری هم وزن شیخ صنعان با غنای ادبی این مرز و بوم گفتارم را به پایان می برم
و من الله التوفیق
 




نظرات کاربران