در حال بارگذاری ...
بانوی نقال یزدی حاضر در نوزدهمین جشنواره بین المللی آیین سنتی:

بانوان نقال شهرستانی نیازمند حمایت هستند

مریم نیک آیین بانوی نقال یزدی که با نقل «رستم و اشکبوس» به نوزدهمین جشنواره بین المللی آیین سنتی راه یافته است، از کم توجهی مسئولین نسبت به حضور وی در این جشنواره معتبر گلایه کرد و گفت: نقالی تخصص من است ولی نقالی کردن برای بانوان در شهرستان همواره امری دشوار بوده و به قدر کافی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.

به گزارش تئاتر یزد؛ "رستم و اشکبوس" تنها نماینده استان یزد در بخش نقالی نوزدهمین جشنواره بین المللی آیین سنتی است که مریم نیک آیین اجرای آن را به عهده دارد.

وی در گفتگو با تئاتر یزد ضمن اشاره به رعایت استانداردهای لازم برای تولید نقالی گفت: باتوجه به تعداد بالای آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، طبیعی است که حساسیت  برای انتخاب آثار بالا بوده و تولید کنندگان نیز نگاه ویژه ای برای تهیه آثار با کیفیت داشته اند.

مریم نیک آیین اظهار داشت: طبیعی است که آثار راه یافته به این مرحله باید توانسته باشند نماد ایرانی و آیینی سنتی بودن را حفظ و در عین حال، کیفیت و قابلیت اجرا در چنین جشنواره‌ای را داشته باشند.

وی درباره انتخاب این موضوع برای نقالی گفت: رستم و اشکبوس یکی از شاهکارهای زیبای زنده یاد فردوسی است که بزرگی، رشادت و پهلوانی رستم در آن نماد بیشتری دارد. در این نقل، رستم بدون اسب و صلاح به مبارزه می رود و بر خلاف اینکه همه چیز نشان از شکست اوست، ناگهان ورق بر می‌گردد و او با قدرتی مثال زدنی، ایرانی بودن خود را نشان داده و در مبارزه پیروز می شود.

این بانوی هنرمند یزدی با اشاره به اینکه تمامی امورات مربوط به حضور در جشنواره بین المللی آیین سنتی را به تنهایی انجام داده، گفت: حضور یک زن از یزد در بخش نقالی جشنواره آیین سنتی،  اتفاق خوبی برای استان محسوب می شود که امیدوارم مسئولین با تدبیر خود باعث دلگرمی بانوان هنرمند یزدی شده و زمینه پذیرش نقالی توسط زنان در شهر را فراهم نمایند.

گفتنی است این بانوی هنرمند یزدی طبق برنامه زمانبندی اعلام شده از سوی دبیرخانه نوزدهمین جشنواره آیین سنتی، روزهای 23 و 24 مردادماه در کاشان به اجرای برنامه خواهد پرداخت.




نظرات کاربران