در حال بارگذاری ...
کارگردان یزدی حاضر در جشنواره آیینی و سنتی:

نباید چراغ نمایش های آیین سنتی در شهرستان ها خاموش شود

علی جاور کارگردان نمایش «بنگاه تئاترال» به نویسندگی علی نصیریان در نوزدهمین جشنواره آیین سنتی معتقد است همانگونه که حفظ میراث فرهنگی ضرورت است ، باید نمایش های ایرانی و آیینی نیز در شهرستان ها زنده نگه داشته شود.

به گزارش تئاتر یزد؛ علی جاور در نوزدهمین جشنواره آیین سنتی نمایش «بنگاه تئاترال» به نویسندگی علی نصیریان را در تالار هنر تهران روی صحنه می‌برد.

وی درباره اثرش گفت: این نمایش درباره پهلوان پنبه‌ای است که در یک شهر جادو شده زندگی می‌کند و شخصی به نام «وروره جادو» ذات عشق جوانان این شهر را جادو کرده است. پهلوان با تلنگری از این غفلت بیدار می‌شود و تصمیم می‌گیرد شهر خود را از طلسم و جادو نجات بدهد.

این کارگردان یزدی افزود: این نمایش نوشته علی نصیریان در سال 1344 است که با اندکی تغییر آماده اجرا شده است که برای اجرای این کار از آقای نصریان اجازه گرفتیم و ایشان با روی خوش از ما استقبال و ما را به خانه خود دعوت کردند تا درباره کار با هم گفتگو کنیم و از رهنمودهای ایشان استفاده کردیم.

جاور ضمن تمجید از شخصیت ارزنده علی نصیریان گفت: ای کاش در ایران استاد نصیریان های بیشتری داشتیم تا می توانستیم نمایش ایرانی در بسیار بهتر از این به دنیا معرفی نماییم.

وی بیان کرد: در شهر یزد گروه نمایشی کریاس یکی از گروه‌های فعال در زمینه اجرای نمایش‌های ایرانی است که طلایه دار اجرای این نمایش ها هستیم و امیدواریم توانسته باشیم مردم را به گونه های نمایش ایرانی آشنا سازیم.

این کارگردان باتجربه در اجرای نمایش های آیین سنتی، گفت: کار کردن در حوزه نمایش های ایرانی سخت است و اگر گروه های فعال در این زمینه حمایت شوند می توانند تولیدات بهتر و با کیفیت‌تری به مردم ارائه دهند.

علی جاور با اشاره به جنبه های انتقادی نمایش های ایرانی گفت: این دست نمایش های ایرانی بعضا به مذاق برخی مسئولین خوش نمی آید و برای همین از حمایت منصرف می شوند ضمن اینکه در این گونه نمایش ها بیش از 10 نفر بازیگر حضور دارند که هزینه های تمرینات، اجرا و حضور در جشواره ها بسیار بالاتر از دیگر نمایش ها است و هیچ سازمانی برای ایاب و ذهاب هنرمندان به جشنواره ها هم کمک نمی‌کند که تمامی این اتفاقات باعث دلسردی هنرمندان برای کارکردن نمایش های ایرانی می شود.

وی با اشاره به لزوم آموزش های علمی و اصولی برای ترویج نمایش های ایرانی تصریح کرد: در حال حاضر فضای نمایش‌های ایرانی در شهرستان‌ها در حال از بین رفتن است و برگزاری دوره های آموزشی حرفه ای در حوزه نمایش های آیینی و سنتی می تواند یک راهکار مناسب برای تولید رونق بیشتر آن باشد.

این کارگردان در پایان به بیان انتقاداتی از نوزدهمین جشنواره آیین سنتی پرداخت و گفت: در آیین نامه جشنواره مواردی ذکر شده و دستورالعمل هایی آمده که با اجرا بسیار متفاوت است بدین ترتیب که بر خلاف انتظار اجرای نمایش های پذیرفته شده با اجراهای میهمان تفاوتی ندارد و این موضوع انگیزه را از بازیگران و عوامل اجرایی گروه ها کم می کند.

گفتنی است "بنگاه تئاترال" به نویسندگی علی نصیریان و کارگردانی علی جاور از یزد، جمعه 25 مرداد از ساعت 17 در تالار هنر تهران اجرا می شود.




مطالب مرتبط

به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

سال پُر کار تئاتر استان یزد گرامی داشته شد
به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

سال پُر کار تئاتر استان یزد گرامی داشته شد

در مراسم روز ملی هنرهای نمایشی در شهر یزد، سال 1402 به دلیل برگزاری هفت جشنواره و رویداد بزرگ هنری و افزایش صدور مجوزهای اجراهای عمومی، عنوان پُربارترین دوره‌های تئاتری برای این استان معرفی شد.

|

رونمایی از پوستر «چهارمین رویداد تئاتر خیابانی میبد»

رونمایی از پوستر «چهارمین رویداد تئاتر خیابانی میبد»

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در یزد، پوسترهای «چهارمین رویداد تئاتر خیابانی میبد»، با حضور مدیرکل فرهنگ‌ و ‌ارشاد اسلامی استان یزد، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر میبد علی جاور مدیرعامل موسسه انجمن ...

|

با معرفی برگزیدگان

سومین جشنواره مونولوگ تین به ایستگاه پایانی رسید
با معرفی برگزیدگان

سومین جشنواره مونولوگ تین به ایستگاه پایانی رسید

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در یزد، شامگاه پنج شنبه 17 اسفند آیین پایانی سومین جشنواره مونولوگ یزد در تالار فرهنگ یزد برگزار شد. در این مراسم که با حضور محمد حسین پارسائیان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی ...

|

در پیام رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری یزد مطرح شد:

جشنواره مونولوگ تین_یزد (تئاتر یک نفره) فرصتی برای کشف استعدادهای نو و جوان است
در پیام رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری یزد مطرح شد:

جشنواره مونولوگ تین_یزد (تئاتر یک نفره) فرصتی برای کشف استعدادهای نو و جوان است

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در یزد،  مصطفی زارع زاده رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری یزد  به مناسبت سومین جشنواره مونولوگ تین (تئاتر یک نفره) پیامی را منتشر کرد. در متن این پیام آمده است: «تئاتر به عنوان ...

|

داروان سومین جشنواره مونولوگ تین معرفی شدند

داروان سومین جشنواره مونولوگ تین معرفی شدند

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در یزد؛ افشین هاشمی، پرستو گلستانی و کرامت یزدانی به عنوان داروان سومین جشنواره تین معرفی شدند. سومین جشنواره مونولوگ تین به دبیری علی جاور با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ...

|

نمایش «رویای پفکی» آماده اجرا می‌شود

نمایش «رویای پفکی» آماده اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در یزد، به نقل از روابط عمومی موسسه ی انجمن هنرهای نمایشی یزد، علی جاور ، مدیر عامل این موسسه از تمرین این نمایش دیدن کرد و ضمن عرض خداقوت در جریان روند تمرینات و اجرای این نمایش قرار ...

|

حضور مسئولان یزد در تمرین نمایش «پرواربندان»

حضور مسئولان یزد در تمرین نمایش «پرواربندان»

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در یزد، به نقل از روابط عمومی انجمن هنرهای نمایشی استان، دیداری صمیمانه مصطفی زارع‌زاده مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد و علی جاور مدیرعامل و سیدامیر زکی‌پور رئیس ...

|

مدیرعامل و اعضای هئیت مدیره نخستین دوره موسسه انجمن هنرهای نمایشی استان یزد انتخاب شدند

مدیرعامل و اعضای هئیت مدیره نخستین دوره موسسه انجمن هنرهای نمایشی استان یزد انتخاب شدند

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در یزد، به نقل از روابط عمومی موسسه انجمن نمایش؛ پس از اعمال تغییرات در ساختار مدیریت و اداره ی تئاتر در استان‌ها  توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علی جاور به عنوان نخستین مدیرعامل ...

|

نظرات کاربران