در حال بارگذاری ...
یادداشتی از محمدرضا امیرخانی

منظری بر اجرای عاشقستان

محمدرضا امیرخانی منتقد یزدی، یادداشتی درباره نمایش «عاشقستان» به کارگردانی مسیح دهقانی که هرشب در تالار هنر یزد اجرا می شود به رشته تحریر درآورده است که در ادامه می خوانید.

به کزارش تئاتر یزد-محمدرضا امیرخانی؛ 
"به نام هستی بخش"
منظری بر اجرای عاشقستان شناسه
"نمایش عاشقستان"
بازیگران: مرتضی نسیم سبحان، سعید جعفری، مهدی آرین مهر، زهرا میرزایی، مهدی ابویی، منیره خالقی، سجاد گل بار، امین عبدی نسب و مسیح دهقانی
نور: احسان نیک محضر؛ 
گریم: هدایتی
انتخاب موسیقی: مجتبی حبیبی؛ 
خواننده؛ بامداد فلاحتی
تهیه کننده:سا مان فرهنگی، ورزشی، اجتماعی شهرداری یزد. 
شامگاه جمعه پنجم مهر ماه نود و هشت شمسی در تالار فرهنگ یزد نظاره گر نمایش  عاشقستان به نویسندگی کیوان صباغ و کارگردانی مسیح دهقانی می باشم که در حد بضاعت قلم به تحلیل و بررسی نمایش مذکور می پردازم.
متن : 
شهریار خادم حضرت امام  رضا (ع) می بایستی برای  مدت یکسال در حرم امام حسین (ع) خدمت کند. اما تا عاشورای حسینی زمان کمی باقیست ؛ نذری دارد از همسرش که ظهر روز  عاشورا به پخش هزار زیارت نامه عاشورا بپردازد و نمی خواهد به کربلا برود. در محل اداره آگاهی نزدیک حرم چند اتفاق بوقوع می پیوندد و  ترسیم داستانها ما را  به گذشته زندگی شهریار و راز نرفتنش رهنمون می سازد.
کیوان صباغ متن را با راز شهریار دراماتیک می نماید وخوب می دانیم راز؛ سوگند در استحکام کارکتر محوری تعیین کننده است و نویسنده محترم با بهره گیری از این مهم به ترسیم خط داستانی و  شخصیت هایش می پردازد. مکان وقوع حوادث اداره آگاهی و حرم مطهر است که اداره آگاهی جنب حرم بزنگاه برخی موقعیت هاییست که در بستر وقایع پدیدآمده متن هم از راز می گوید و هم سیر و زمان  نمایش شاکله ای منطقی تر می یابد. اگر چه همین نوع انتخاب عارضه ای دارد به نام نگاه سطحی و تیپیکال به برخی آدمها که البته تعمد نویسنده است. متن اگر از بخش وقوع اتفاقاتش  اغماض نماییم که تعدد آن دراماتیک نیست و البته تمهید نویسنده است برای نقل حادثه اصلی مانند تومور مغزی مرد  و سپس  کشته شدن سارا که در واقع یاداور انفجار بمب در حرم امام رضا ( ع) می باشد و یا آوردن یک شخصیت کاملا تیپیکال مانند دیوانه که همچنان در انتظار زنش می باشد  و با همراه داشتن لباس عروس از عاقد چاقی می گوید و در عین حال حرف های هوشیارانه می زند و یا نوع عاشقی و دلدادگی زوج دانشجو که کودکی و نوجوانی را شروع روایتشان می داند همه و همه برشی از زندگیست  که روایت گونه نقل می شود و انتخاب ها و برش ها در نهایت تهییج احساس مخاطبیست که سرنوشت ناخواسته و تقدیررا نمی توان نادیده گرفت که ساختار متن نمایش علیرغم همه نقد به نوع روایتش منسجم است و قابل تامل .
اجرا: 
مسیح دهقانی می کوشد تا  با اجرایی پر و پیمان مفاهیم نهفته در متن عاشقتان را  آنچنان که باید به مخاطبش انتقال یابد که در ارزیابی ضمن آن که تلاش صادقانه اش را می ستائیم مع الوصف  با توجه به کارگردانی های قبلی مسیح دهقانی عزیز انتظار اجرای عاشقستانی  بسیار پر و پیمان تر را داشتیم که به دلیل انتخاب  سالن اجرا محقق نشد. علی ای حال عوامل کمکی همه در خدمت اجرا هستند به نحو احسنت؛ طراحی صحنه ابوالفضل سلیمی؛ انتخاب موسیقی مجتبی حبیبی؛ گریم محمد مهدی هدایتی؛ نور احسان نیک محضر  و بالاخص بازی ها ی خوب بازیگران که همه به دل می نشیند بخصوص بازی های مهدی آرین مهر؛  مسیح دهقانی؛  سعید جعفری، مرتضی نسیم سبحان و زهرا میرزایی؛  
و اما انچه مورد نقد است اجرای نمایش در سالنی که استاندارد نیست ؛ نداشتن اشرافیت تماشاچی بر اجرا و ابعاد غیر استاندارد  همه و همه  از حظ بصری مخاطب  نمایش می کاهد و در یک جمله زحمات گروه آنچنان که باید دیده نمی شود!! 
در خاتمه ضمن خدا قوت و خسته نباشید پر و پیمان به مسیح دهقانی عزیز و همه عوامل اجرایی و به امید کارهایی بمراتب بهتر گفتارم را به پایان می رسانم.
 




مطالب مرتبط

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند
با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند

قطب‌الدین صادقی، رضا فیاضی، حسن دولت‌آبادی، شهره سلطانی و آزاده انصاری، نمایش‌های بخش مسابقه نوجوان بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان اردکان را داوری خواهند کرد.

|

پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی
پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پیامی نوشت می‌توان امیدوار بود جشنواره‌های نمایشی ویژه‌ کودک و نوجوان کشور، به‌عنوان فرصتی گرانقدر و بی‌بدیل برای ارائه‌ آثاری خلاقانه و ...

|

نظرات کاربران