در حال بارگذاری ...
ستوده نیا، کارگردان نمایش خشکسالی و دروغ:

زبان هنر برای بیان مشکلات موثرتر است

گفتگوی تئاتر یزد با سهیلا ستوده نیا، بازیگر و کارگردان یزدی نمایش "خشکسالی و دروغ" را در ادامه بخوانید.

به گزارش تئاتر یزد؛ سهیلا ستوده نیا از هنرمندان برجسته یزدی و متولد ۱۳۶۷ در رشته روانشناسی کارشناسی ارشد دارد که از سال 86 به عنوان منشی صحنه پای به عرصه هنر گذاشت. او بازی در نمایش های “رام کردن زن سرکش”، “ما به هم دروغ نمیگیم”، “ماه در آب”، “پنج دری”، “شبح طبقه ی سوم”، “خنکای ختم خاطره”، “قصه ی ظهر جمعه”، “چشمان مورب،گیسوان پریشان”، “خانه ی من اینجاست”، “ترنج”، “تلافی”، “خشکسالی و دروغ” را در کارنامه خود دارد.

بازی در فیلم کوتاه “حدیث”، “یک آرزوی قشنگ”، “قطره”، “بازبینی”، “سرپیری”، مستند”او مثل هیچکس نیست” و سریال ”پنج دری” و ”آب پری ها” همچنین سینمایی”مادری" را نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است. او اما با نمایش " خشکسالی و دروغ " در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان حضور یافت.

وی با اجرای این نمایش که طی دو مرحله برای عموم شهروندان نیز به اجرا رفت، سعی داشت معضلات و مشکلات یک خانواده در اجتماع را بیان کند.

گفتگوی ما با بازیگر و کارگردان نمایش خشکسالی و دروغ را در ادامه بخوانید:

انتخاب متن خشکسالی و دروغ به چه دلیل یا دلایلی بوده است؟

این نمایش یک کار خانوادگی اجتماعی است که بیانگر معضلات و مشکلات است و دلیل اصلی من برای انتخاب این متن دغدغه های شخصی خودم بوده و خواستم در واقع گسستهای اجتماعی و شکافهای موجود در روابط خانوادگی مخصوصا زوجین که در حال حاضر به صورت بسیار خطرناکی وجود داره را به زبان هنر عنوان کنم. زبان هنر برای بیان مشکلات موثرتر است.

تمرین و آماده سازی این اثر چه مدت زمان برد؟

تقریبا۶ماه  که به صورت مستمر نبوده و در مواردی با وقفه کوتاه همراه بودیم.

استقبال مردم از اجرای این اثر چگونه ارزیابی می کنید ؟

واقعا کم نظیر بوده ،با اینکه ما سالنی در اختیارداشتیم که از لحاظ جای پارک واقعا شرایط بدی داشت ولی به صورت میانگین ما با اکثریت تماشاچی به اجرا میرفتیم.

در مورد انتخاب بازیگر توضیحاتی ارائه می کنید؟

حقیقتا در اانتخاب بازیگران مشکلاتی داشتم، به دلیل اینکه من تجربه اول کارگردانیم بود، و تا قبل از این فقط تجربه ی بازیگری داشتم خیلی به صورت وسواس گونه به انتخاب بازیگر پرداختم و فکر میکنم در این قسمت بهترین ها رو در یزد گلچین کردم و در کنار خودم دارم.

صرفا برای جشنواره کار کردید یا اجرای عموم اولویت بود برای شما؟

من صد در صد برای اجرای عموم کار کردم و با فکر به شرکت در جشنواره به سمت این متن و کار نرفتم

مشکلات پیش روی تئاتر یزد را چه می دانید؟ آیا برنامه ای برای حضور در جشنواره های دیگه هم دارید ؟

حقیقت امر ما قرار بر اجرای پلاتویی و با شیوه ی اجرایی متفاوت داشته باشیم و تا لحظات آخر هم منتظر ماندیم شاید پلاتویی در اختیار ما گذاشته بشه که واقعا نبود و نشد،و ما شیوه ی اجرامون رو به خاطر جبر موقعیت به قاب عکسی تبدیل کردیم و تقریبا آن چیزی نبود که در ذهن شخص خودم بود. به دلیل فشارهای اقتصادی و نبود بودجه نتونستم برای جشنواره همون شیوه و طراحی که در نظر داشتم رو اجرایی کنم.

 




مطالب مرتبط

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

نظرات کاربران