در حال بارگذاری ...

گفتگو با محمود دهقان هراتی درباره چاپ مقاله "وایانگ کولیت" در ماهنامه نمایش

محمود دهقان هراتی یکی از چهره های آرام و متین جامعه هنری یزد به ویژه در عرصه نمایش و به شمار می رود. او از تیرماه ۹۴ تا ۹ دی ماه ۹۵ ریاست انجمن هنرهای نمایشی استان یزد را بر عهده داشت و از پاییز سال ۱۳۹۶ به مدت حدود ۲سال و نیم معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد استان یزد بود. با دهقان هراتی سرپرست معاونت هنری سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز به بهانه چاپ مقاله ی "وایانگ کولیت" در شماره ۲۴۷ ماهنامه ی نمایش گفتگو کردیم.

به گزارش تئاتر یزد؛ چاپ مقاله ی "وایانگ کولیت" در شماره 247 ماهنامه ی نمایش  بهانه ی گفتگو با محمود دهقان هراتی شد که از سال 84 تاکنون 7 مقاله ی معتبر با روش های علمی پژوهشی و Isi و موضوعات گوناگون. به زبان انگلیسی و فارسی(در حوزه سینما، صنایع دستی،تئاتر) منتشر کرده است.

چکیده ی این گفتگو را در ادامه می خوانید:

نوشتن این مقاله چقدر زمان برد و  چرا تصمیم گرفتید در این زمینه مقاله بنویسید؟

این مقاله را از حدود 5 ماه قبل شروع کردم.

بخشی از پایان نامه دکترای من در مورد این موضوع است، چون برای نوشتن پایان نامه دکترا مالزی بودم و روی نمایش های سایه مالزی کار می کردم و عنوان تز من کمدی در وایانگ کولیت (نوعی از نمایش های مالزی) بود، بنابراین تصمیم گرفتم یک کلیاتی از وایانگ کولیت که در ایران ناشناخته است و کسی بطور کلی نمیداند چیست و اساسا چرا بهش وایانگ کولیت می گویند؟ و چه ویژگی های متمایزی نسبت به دیگر گونه های نمایشی دارد؟ تصمیم گرفتم این مقاله رو بنویسم و اطلاع رسانی بشود برای کسانی که دوست دارند. البته یکی دوتا مقاله هم در باره این موضوع  در ادامه خواهم نوشت.

درباره مقاله های آتی صحبتی دارید؟

بله دو مقاله ی دیگر هم نوشتم و منتظر انتخاب مجله ای برای چاپ آنها هستم که اعتبار بیشتری داشته باشند که عنوانش را بعد از چاپ می گویم. دو مقاله دیگر نیز آماده نمودم که تا چند ماه دیگر چاپ خواهند شد که آنها به صورت تخصصی در حوزه تئاتر است و یک مقاله دیگر نیز به زبان خارجی است که برای یک مجله خارجی نوشتم و فکر می کنم تا 4-5 ماه آینده منتشر بشود. انشاا..

انگیز شما از انتشار مقاله وایانگ کولیت چه بود؟

خود نمایش وایانگ کولیت در واقع یک واژه کلی است و شیوه هایش، چگونگی اش و فلسفه حاکم بر آن نوع نمایش خیلی ناشناخته است که سعی کردم در ابتدا با این مقاله یه سری توضیحات برای آشنایی مخاطبین با اینکه وایانگ کولیت چیست، بدهم.

به نظر خودتون بازخورد مخاطبین از این مقاله چطور بود؟

قبل از اینکه مقاله را برای چاپ بفرستم، در مجله نمایش استاتیدی مقاله را مطالعه کردند. اساتیدی که در حوزه نمایش عروسکی هستند و خیلی تشویق کردند که در این زمینه بیشتر کار کنم.

همچنین افرادی دیگری که این مقاله را خواندند بازخورد خوبی داشت و خوشحالم که دوستان زیادی در باره وایانگ کولیت اطلاعات مناسبی بدست آوردند.

 

 




مطالب مرتبط

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند
با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند

قطب‌الدین صادقی، رضا فیاضی، حسن دولت‌آبادی، شهره سلطانی و آزاده انصاری، نمایش‌های بخش مسابقه نوجوان بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان اردکان را داوری خواهند کرد.

|

پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی
پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پیامی نوشت می‌توان امیدوار بود جشنواره‌های نمایشی ویژه‌ کودک و نوجوان کشور، به‌عنوان فرصتی گرانقدر و بی‌بدیل برای ارائه‌ آثاری خلاقانه و ...

|

نظرات کاربران