در حال بارگذاری ...
با برگزاری آیین اختتامیه بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان یزد

«خواهرم منم ایسمنه» و «نقطه آبی در میان حافظه ای کبود» به جشنواره فجر معرفی شدند

آیین اختتامیه بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان یزد برگزار و برترین ها تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از یزد؛ آیین اختتامیه بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان یزد شامگاه جمعه پنجم دی ماه با حضور محمدعلی طالبی استاندار، سید محمد رستگاری فرماندار، جمال الدین عزیزی شهردار، غلامعلی سفید رئیس شورای شهر، ونوس عامری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، مجید جوادیان زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس ملازینلی رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری، رقیه دوست فاطمی ها مدیرکل نهاد کتابخانه های استان، احمد پهلوانیان مدیرکل صدا و سیما و مسعود شریعتی مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد به صورت مجازی برگزار شد و در پایان برگزیدگان این جشنواره مشخص شدند

این جشنواره برای خاموش نماندن هنر تئاتر برگزار شد

مجید جوادیان زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان یزد ضمن تقدیر از حضور مدعوین در این مراسم گفت: از اصحاب رسانه برای پوشش این رویداد فرهنگی و از هنرمندان، منتقدان، هیئت انتخاب و داوران که اعتبار و برند جشنواره محسوب می شوند، تشکر می کنم.

وی با اشاره به تعطیلی و نیمه تعطیلی بسیاری از رویدادهای فرهنگی کشور در دوران همه‌گیری کرونا اظهار داشت: طی مشورتی که با مسئولان و مدیران ستاد استانی مقابله با کرونا داشتیم تصمیم گرفته شد ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی این جشنواره که ویترین و محصول کارنامه یک ساله هنرمندان تئاتر استان است برگزار شود.

جوادیان زاده ضمن عذرخواهی برای محدودیت هایی که برای هنرمندان عرصه تئاتر استان در دوران بحران کرونا به وجود آمد گفت: با این حال همه ما متفق‌القول هستیم که باید تا حصول نتیجه نهایی و سلامتی کامل شهروندان این پروتکل ها را رعایت کنیم.

وی از تئاتر به عنوان هنری دیرپا که با ذات جوامع عجین بوده است، نام برد و افزود: توجه به نمایش توجه به هنرهای دیگر است و بیشتر حوزه‌های دیگر ریشه در تئاتر دارند که این موضوع نشان دهنده زایندگی این هنر است. هنر نمایش در استان یزد به شهادت ناظرین بیرونی یک خیزش و گام بزرگ برداشته است و هنرمندان با خلق آثاری که ریشه در فرهنگ انسانی دارد شهروندان را جلب کرده و با سالن‌های نمایش دوباره آشتی دادند.

دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان یزد با تاکید بر اینکه این جشنواره در واقع برای خاموش نماندن هنر تئاتر برگزار گردیده است، یادآور شد: از رئیس انجمن نمایش استان، شهردار جهانشهر یزد، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری که خود رشد یافته همین صحنه هاست، مدیران اداره کل ورزش و جوانان، صدا و سیما و فرهنگ و ارشاد اسلامی و از همه رسانه هایی که برای این جشنواره شور آگاهی آفریدند تشکر می کنم و امیدوارم بعد از این رقابت، مجددا همه ما زیر چتر رفاقت جمع شویم.


برشی از زندگی در صحنه تئاتر به نمایش گذاشته می شود

جمال الدین عزیزی شهردار یزد نیز با تشکر از همه کسانی که تنور هنر تئاتر را گرم نگه داشته و این عرصه را به حرکت درآوردند، اظهار داشت: به عنوان یک علاقه مند هنر و فعال مدیریت شهری معتقدم که نگاه ما به هنر تئاتر نگاه به زندگی است. همانگونه که زندگی ما هم به مثابه یک تئاتر مستمر است و در واقع برشی از زندگی در صحنه تئاتر به نمایش گذاشته می شود.

 وی با بیان اینکه شهرداری بنا به وسع خود از هنر تئاتر یزد حمایت خواهد کرد تا این فضا برای هنرمندان ایجاد شود که مسائل اجتماعی را در قالب تئاتر بیان کنند گفت: اخیرا از رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری خواسته‌ام تا جشنواره‌ای را طراحی کند تا همه ی هنرمندان به زبان طنز مسائل مثبت و منفی شهری را برای ما بازگو کنند تا ما آنها را در قالب طنز بشنویم و در راستای رفع آن بکوشیم.

لزوم حمایت مسئولین از هنرمندان تئاتر استان یزد

در این مراسم علی جاور دبیر اجرایی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان یزد ضمن خیر مقدم به حاضرین خاطرنشان کرد وقتی مسئولان به جشنواره آمدند به این معنی است که هنر تئاتر برای همه آنها مهم بوده است.

رئیس انجمن نمایش استان یزد با اشاره به مشکلات این روزهای هنرمندان تئاتر استان یزد اظهار داشت: به واسطه اینکه هر روز با بسیاری از هنرمندان تئاتر استان در ارتباط هستم و از مشکلات و سختی های آنها اطلاع دارم از همه مسئولین استان می‌خواهم بیشتر هوای آنها را داشته باشند و از آنها حمایت کنند.

هنرمندان تئاتر یزد با وجود مشکلات از هنر و فرهنگ عقب‌نشینی نکردند

قطب الدین صادقی عضو هیئت داوران بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان و پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی کشور با تشکر از همه کسانی که شرایط برگزاری این جشنواره را در شرایط دشوار کنونی فراهم کردند گفت: مدیریت جامعه در حالت عادی از هر کسی بر می‌آید و مدیریت واقعی در دوره بحران مشخص می شود. یکی از مواردی که باید در دوران بحران اداره شود فرهنگ و هنر جامعه است و خوشحالم که با وجود همه مشکلات بهداشتی این روزها هنرمندان استان یزد عقب‌نشینی نکرده و همچنان پایدار و معتقد به فرهنگ و هنر کار خود را ادامه می‌دهند.

 وی یکی از ویژگی های جامعه مدنی و مدرن که باعث تفاوت این جوامع با جامعه سنتی و روستایی می شود را خلق فرهنگ و هنر دانست و تصریح کرد: به عبارت دیگر شهر یعنی جایگاه فرهنگ و هنر و اگر فرهنگ و هنر در شهر اتفاق نیفتد هیچ تفاوتی با روستا ندارد. آن چیزی که به شهر یزد هویت، فخر و جاودانگی می بخشد هنر شماست. اگر فرهنگ و هنر را تعطیل کنید در واقع یزد را تبدیل به روستا کرده‌اید و این هنر معماری یزد است که معرف شما در تمام دنیاست.

قطب الدین صادقی از همه هنرمندان تئاتر خواست تا آثاری را انتخاب کنند که مناسبت موضوعی و مضمونی با شهر و منطقه داشته و در ارتباط با مشکلات روز جامعه و مردم باشد و نباید هنرمندان به سراغ موضوعات دور از جامعه بروند که مطرح کردن آنها اهمیت چندانی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه هنرمند در برابر هنر خود مسئول است، یادآور شد: همه هنرمندان باید هنر خود را توسعه دهند و آن را جدی بگیرند. آنچه یک اثر معمولی را به یک شاهکار تبدیل خواهد کرد دقت در جزئیات است چرا که پرداختن به کلیات را همه می دانند.

عضو هیئت داوران بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان یزد، جوایز اهدا شده در این جشنواره را نسبی دانست و گفت: در واقع کار خودتان را با خودتان مقایسه کرده ایم و این جوایز چیزی را اثبات نمی کند. کسانی که جایزه می گیرند غره نشوند و کسانی که جایزه نمی گیرند مایوس نگردند این جوایز ماحصل داوری ما برای آثار شما در این مقطع است بنابراین آن را ازلی نکنید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هنر یعنی تاثیر و اگر هنرمند بر روی مخاطب خود تاثیر نگذارد در واقع هیچ کاری نکرده است. هنرمند باید با برجسته کردن احساسات خود بر روی تماشاگر اثر بگذارد، او را رام کند و حرف خود را به او بزند.

اعلام برگزیدگان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان یزد

در قسمت پایانی آیین اختتامیه، آرای هیئت داوران بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی یزد به این شرح اعلام شد:

 بخش پوستر و بروشور:
تقدیر: هیئت داوران به اتفاق آرا با اهدای لوح تقدیر و مبلغ سه میلیون ریال از امیرحسین سالاری طراح پوستر و بروشور نمایش حوض نقاشی تقدیر به عمل آوردند.
طراح برگزیده: جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۷ میلیون ریال به مجتبی موسوی طراح پوستر و بروشور نمایش نقطه آبی در میان حافظه‌ای کبود اهدا شد.

بخش طراحی نور:
 تقدیر: هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و مبلغ سه میلیون ریال از از پاشا بدرود طراح نور نمایش نقطه آبی در میان حافظه کبود تقدیر به عمل آوردند.
طراح نور برگزیده: جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۷ میلیون ریال به حامد بیک و احسان نیک منظر برای نمایش خواهرم منم ایسمنه اهدا شد.

 بخش موسیقی
 تقدیر: هیئت داوران با اهداء لوح تقدیر و مبلغ سه میلیون ریال از حسین افروزی آهنگساز موسیقی نمایش میوه‌ممنوعه تقدیر به عمل آورد.

موسیقی برگزیده: جایزه این بخش شامل دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و مبلغ ۷ میلیون ریال به مجتبی حبیبی آهنگساز نمایش خواهرم منم ایسمنه اهدا شد.

بخش طراحی لباس:

تقدیر: هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و مبلغ سه میلیون ریال از احمد ندافی طراح لباس نمایش «خواهرم منم ایسمنه» تقدیر به عمل آورد
 طراح برگزیده: جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۷ میلیون ریال به پاشا بدرود برای طراحی لباس نمایش «نقطه آبی در میان حافظه کبود» اهدا شد.
 
بخش طراحی صحنه:
 تقدیر: هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و مبلغ سه میلیون ریال از علیرضا کاغذگران و احسان نیک منظر طراح صحنه نمایش خواهرم منم ایسمنه تقدیر به عمل آورد.
 طراح برگزیده صحنه: جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۷ میلیون ریال به پاشا بدرود برای طراحی صحنه نمایش نقطه آبی در میان حافظه کبود اهدا شد.

بخش بازیگری زن:
 جایزه ویژه: هیئت داوران به اتفاق آرا با اهدای تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون ریال از آدرینا عالم رجبی بازیگر خردسال و با استعداد نمایش حوض نقاشی تقدیر به عمل آورد.
رتبه سوم: (هیئت داوران در این بخش دو برگزیده داشت)
جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ هشت میلیون ریال به طور جداگانه به الهام مباشری بازیگر نمایش «آه بی بی» و تارا انتظاری بازیگر نمایش نقطه آبی در میان حافظه کبود اهدا شد.
 رتبه دوم: (هیئت داوران در این بخش نیز دو برگزیده داشت)
 جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال به طور جداگانه به سهیلا ستوده نیا و مریم هاشمی بازیگران نمایش خواهر منم ایسمنه اهدا شد.
 رتبه اول: (هیئت داوران در این بخش هیچگونه برگزیده ای نداشت)

بخش بازیگری مرد:
تقدیر: هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و مبلغ ۵ میلیون ریال از دو بازیگر نمایش های این جشنواره تقدیر به عمل آورد.
 حسن طهماسبی بازیگر نمایش «دو به دل»
 سعید خبیری بازیگر نمایش «حوض نقاشی»
 رتبه سوم: (هیئت داوران در این بخش دو برگزیده داشت.)
 جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ ۸ میلیون ریال به طور جداگانه به محمد مهدی مالکی بازیگر نمایش نقطه آبی در میان حافظه کبود و محمد خیراندیش بازیگر نمایش خواهرم منم ایسمنه اهدا شد.
رتبه دوم: (هیئت داوران در این بخش نیز دو برگزیده داشت)
 جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ یک میلیون ریال به طور جداگانه به محمد پارسایی خواه بازیگر نمایش «نقطه آبی در میان حافظه کبود» و صائب حائری زاده بازیگر نمایش «خواهرم منم ایسمنه» اهدا شد.
رتبه اول: (هیئت داوران در این بخش نیز هیچگونه برگزیده ای نداشت)

بخش نمایشنامه نویسی:
تقدیر: هیات داوران با اهدای لوح تقدیر و مبلغ ۵ میلیون ریال از جلیل امیری نویسنده نمایشنامه «دو به دل» تقدیر به عمل آوردند.
رتبه سوم: (هیئت داوران در این بخش دو برگزیده داشت)
 جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ ۸ میلیون ریال به طور جداگانه به نمایش محسن عالم زاده نویسنده نمایش حوض‌نقاشی و وحید آبرود نویسنده نمایشنامه نقطه آبی در میان حافظه کبود اهدا شد.
 رتبه دوم: جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال به ابوالفضل سلیمی نویسنده نمایشنامه «آه بی بی» اهدا شد.
 رتبه اول: جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون ریال اهدا احمد ندافی نویسنده نمایشنامه خواهر منم ایسمنه اهدا شد.

بخش کارگردانی:
 رتبه سوم: جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ ۸ میلیون ریال اهدا به مجتبی لاله زاری کارگردان نمایش «حوض نقاشی» اهدا شد.
 رتبه دوم: جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال به پاشا بدرود کارگردان نمایش نقطه آبی در میان حافظه کبود اهدا شد.
 رتبه اول: جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون ریال اهدا به سعید یوسفی به آقای علیرضا زارع کارگردانان نمایش خواهرم منم ایسمنه اهدا شد.

و اما در بخش نمایش برگزیده برای معرفی به سی و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نمایش «خواهرم منم ایسمنه» به کارگردانی سعید یوسفی و علیرضا زارع و نمایش «نقطه آبی در میان حافظه ای کبود» به کارگردانی پاشا بدرود انتخاب شدند.

 




مطالب مرتبط

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند
با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند

قطب‌الدین صادقی، رضا فیاضی، حسن دولت‌آبادی، شهره سلطانی و آزاده انصاری، نمایش‌های بخش مسابقه نوجوان بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان اردکان را داوری خواهند کرد.

|

پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی
پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پیامی نوشت می‌توان امیدوار بود جشنواره‌های نمایشی ویژه‌ کودک و نوجوان کشور، به‌عنوان فرصتی گرانقدر و بی‌بدیل برای ارائه‌ آثاری خلاقانه و ...

|

پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

تئاتر؛ نمایش تمامیت زندگی در صحنه است
پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

تئاتر؛ نمایش تمامیت زندگی در صحنه است

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت: اهمیت و اعجاز عرصه تئاتر کودک و نوجوان، رسالت خطیری به دنبال می‌آورد و آن، اینکه تولید و ارائه‌ آثار نمایشی برای طیفِ مخاطب کودکان و نوجوان، دقتی خاص‌تر و ظریف‌تر ...

|

نظرات کاربران