در حال بارگذاری ...
عباس ملازینلی، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد:

شرط ماندگاری یک رویداد قرار گرفتن بر بال هنر و اندیشه است

معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در حاشیه جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی گفت: شرط ماندگاری یک رویداد قرار گرفتن بر بال هنر و اندیشه است.

به گزارش تئاتر یزد؛معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با تقدیر از تمامی دست‌اندرکاران و برگزار کنندگان چهارمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی یزد گفت: از مسئولین و مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل ورزش و جوانان استان و معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی یزد و همکاران انجمن هنرهای نمایشی استان یزد که برای برگزاری هر چه باشکوه تر این جشنواره تلاش کردند قدردانی می کنم.
وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی چتر زندگی یک کار ارزشمند، ماندگار و شایسته بود که توسط این عزیزان رقم خورد، اظهار داشت: به طور ویژه قدردان تمامی هنرمندان سراسر کشور که دعوت ستاد جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی را قبول کردند اعم از کسانی که به مرحله رقابتی و نهایی جشنواره راه پیدا کردند و یا کسانی که به هر دلیلی راه پیدا نکردند هستیم.

عباس ملازینلی با تاکید بر اینکه عدم راهیابی به مرحله نهایی توسط یک گروه نمایشی نشان از عدم شایستگی آنها نیست، یادآور شد: یقیناً نمایش حاصل تفکر و اندیشه هنرمندان است. وقتی هنرمند یک اثر هنری را خلق می کند همانند فرزند خود آن را دوست دارد و مطمئناً تمام آثار هنری تاثیرگذاری ویژه و خاص خود را خواهند داشت و امیدوارم که مجموعه پیشروان فرهنگ و اندیشه بتوانند تاثیرگذاری قابل توجهی در جامعه برای ارتقاء سطح فرهنگ و نگرش و کیفیت بخشی به زندگی مردم داشته باشند.

وی با اشاره به پیشرفت قابل توجه جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی تصریح کرد: از چهار سال پیش که ایده برگزاری جشنواره چتر زندگی از سوی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد به هنرمندان نمایشی استان ارائه شد و آنها هم سمت و سوی قدرتمند و جهت دهی خوبی به آن دادند و با همراهی و حمایت های بسیار خوبی که معاونت هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با این جریان داشت، اکنون یک پختگی و جا افتادگی خاصی را در این جشنواره جوان و نوپا می‌بینیم.

ملازینلی ادامه داد: البته بخشی از این پختگی به دلیل حضور ارزشمند و پختگی ذاتی و درونی هنرمندان عرصه نمایش است. هنر نمایش به عنوان یک هنر پیشرو، متفکر و اندیشمند خود اندیشه ساز است و قطعاً هر دردی از جامعه که هنرمندان به سمت آن می‌روند و به عنوان یک مسئله روز شهر، کشور و مردم به آن نگاه کنند مطمئناً هم کاملا تحلیل و آسیب شناسی می شود و هم راهکارهای ارزشمندی را می‌توانند برای حل آن ارائه کنند.

وی راهکارهای هنرمندان که به عنوان پیشروان اندیشه محسوب می شوند را راهگشا دانست و افزود: قطعاً ما هم به عنوان متولیان اجرایی و مسئولان حوزه اجتماعی شهری می‌توانیم این تحلیل ها، راهکارها، آسیب‌شناسی ها و توفیقاتی که توسط هنرمندان به دست می‌آید را به عنوان چراغ راه خود قرار دهیم و سعی کنیم با کمک مردم مشکلات را حل کنیم. مطمئنا هر کاری را که مردم در آن مشارکت نداشته باشند، آن را از خود ندانند و با آن ارتباط برقرار نکنند موفقیت چندانی نخواهد داشت.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با بیان اینکه ابزار هنر و نمایش از آنجا که خوب مخاطب‌شناسی می‌شود و به زبان مردم صحبت می‌کند، می‌تواند اثرگذاری خوب و موثری در بین مردم داشته باشد، گفت: برای مثال سال گذشته با همکاری هنرمندان انجمن نمایش یک جشنواره تئاتر به نام «نه به اعتیاد» را در سطح استان برگزار کردیم که می‌شد اثرگذاری آن را در خلال اجرای نمایش آثار اجرا شده در کوی و برزن و اماکن عمومی به خوبی مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه اثربخشی لحظه‌ای نمایش به عنوان یک بذر در ذهن مخاطب کاشته می شود، بعدها رشد می کند و محصول خوبی را به بار خواهد آورد، عنوان کرد: هر اتفاقی که بخواهد ماندگار، مانا و اثربخش باشد باید بر بال هنر و اندیشه قرار بگیرد که در این صورت مطمئناً به سرمنزل مقصود خواهد رسید. موثرترین این هنرها هم همین هنر سینما و تئاتر است که در ارتباط نفس به نفس با تماشاگر قرار دارد.

معاون فرهنگی شهردار یزد با یادآوری این موضوع که لطف هنر نمایش به ارتباط نفس به نفس با تماشاگر و زنده بودن آن است، توضیح داد: اما از آنجا که قصد داشتیم تا استمرار برگزاری این جشنواره حفظ شود امسال با توجه به شیوع کرونا این جشنواره را به صورت مجازی برگزار کردیم اما امیدواریم که پنجمین جشنواره را هم در سطح بین‌الملل و با حضور هنرمندان داخلی و خارجی و هم به شکل ثابت و با استفاده از عنصر ذاتی تماشاگر برگزار کنیم.




مطالب مرتبط

جدول اجراهای شمشین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی منتشر شد

جدول اجراهای شمشین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی منتشر شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در یزد، جدول اجراهای شمشین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی منتشر شد. ششمین دوره چتر زندگی با حضور 14 گروه هنری از 7 استان کشور از روز شنبه 6 آبان ما در بافت تاریخی یزد آغاز خواهد ...

|

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

چتر زندگی دومین روز خود را پشت سرگذاشت

چتر زندگی دومین روز خود را پشت سرگذاشت

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در یزد،  دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی چتر زندگی میزبان کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی کشور)،  اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی) و وحید لک بود. دومین روز ...

|

در روز اول چتر زندگی چه گذشت

در روز اول چتر زندگی چه گذشت

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در یزد، ششمین جشنواره تئاتر خیابانی  چتر زندگی در حالی در یزد آغاز شد که  صبح روز اول جشنواره، هنرمندان و مردمان دیار یزد یکی از پیشکسوت های تئاتر خود را بدرقه و راهی دیار باقی کردند. ...

|

نظرات کاربران