در حال بارگذاری ...
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد:

تئاتر خیابانی در راستای رفع نواقص و کاستی های جامعه اجرا می‌شود

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه تئاتر خیابانی یک هنر مردمی و سبکی از تئاتر است که برای همه مردم و اقشار جامعه قابل درک است، اظهار داشت: جشنواره های تئاتر خیابانی به این دلیل برگزار می‌شود تا فرایند رفع نواقص و کاستی های جامعه را در مسیر بهتری قرار دهند.

به گزارش تئاتر یزد؛ فاطمه موسوی زاده به تشریح اهداف برگزاری جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی یزد پرداخت و گفت: یکی از اهداف اصلی برگزاری این رویداد هنری این بود تا هنرمندان با یک حس مسئولانه و متعهدانه بتوانند آگاهی جمعی را بالاتر ببرند و به نوعی فاصله ها را از میان بردارند و مردم را وادار کند تا به موضوعات اطراف خود بیشتر فکر کنند و مسائل، معضلات و مشکلات را به این ترتیب حل و فصل کند.

وی ادامه داد: در این مسیر از ارتباطات چهره به چهره و دو سویه هنرمند تئاتر خیابانی و مخاطب استفاده زیادی می شود و این ارتباطات در حداقل زمان و لحظه صورت می‌گیرد. البته این اتفاق نیاز به هنرمندانی دارد که قدرت تخیل بالا و بداهه پردازی زیادی داشته باشند تا با واکنش مخاطب کار خود را پیش ببرند و هنرنمایی کنند.

این مسئول با بیان اینکه چهارمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی با شرایط متفاوت از سال های پیش برگزار می شود، خاطر نشان کرد: در حال حاضر با وجود شیوع بیماری کرونا و عدم امکان اجرای آثار با حضور تماشاگران برای اینکه بقای جشنواره حفظ شود سعی کردیم به هر ترتیب این جشنواره با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شود.

موسوی زاده اضافه کرد: هر چند که تاثیرگذاری یک تئاتر خیابانی به حضور مردم و تماشاگران است اما برگزاری مجازی جشنواره هم می‌تواند اتفاقات خوبی را در راستای دستیابی به اهداف جشنواره رقم بزند و از طرف دیگر علاقه مندان به تئاتر هم با برگزاری این جشنواره بتوانند فعالیت‌های خود را ادامه دهند.

وی با اعلام اینکه با وجود محدودیت های کرونایی و تعطیلی سالن های نمایش استقبال هنرمندان از چهارمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی بسیار خوب بوده است، گفت: در مجموع ۵۴ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۱۸ اثر از استان یزد و ۲۳ اثر از استان‌های دیگر کشور به بخش نهایی و مسابقه راه یافتند که جا دارد از همه کسانی که در برگزاری این جشنواره تلاش کردند سپاسگزاری کنم.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در پاسخ به این سوال که چرا حضور بانوان هنرمند در چهارمین جشنواره تئاتر خیابانی چتر زندگی کم‌رنگ تر از دوره‌های پیش بوده است توضیح داد: هیچ محدودیتی از سوی برگزارکنندگان برای حضور بانوان در این جشنواره وجود ندارد اما به نظر می‌رسد به دلیل همین شرایط کرونایی و محدودیت های موجود و توجه بیشتر بانوان به پروتکل های بهداشتی شاهد حضور کمرنگ‌تری نسبت به دوره های قبل هستیم.

وی افزود: هرچند که بازیگران زن هم کم و بیش در این دوره از جشنواره حضور دارند اما یکی دیگر از دلایل شرکت کمتر بانوان در این جشنواره می تواند به عدم وجود مکانی برای تمرین بانوان در دوران بحران کرونا مرتبط باشد.

 




مطالب مرتبط

جدول اجراهای شمشین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی منتشر شد

جدول اجراهای شمشین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی منتشر شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در یزد، جدول اجراهای شمشین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی منتشر شد. ششمین دوره چتر زندگی با حضور 14 گروه هنری از 7 استان کشور از روز شنبه 6 آبان ما در بافت تاریخی یزد آغاز خواهد ...

|

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

چتر زندگی دومین روز خود را پشت سرگذاشت

چتر زندگی دومین روز خود را پشت سرگذاشت

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در یزد،  دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی چتر زندگی میزبان کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی کشور)،  اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی) و وحید لک بود. دومین روز ...

|

در روز اول چتر زندگی چه گذشت

در روز اول چتر زندگی چه گذشت

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در یزد، ششمین جشنواره تئاتر خیابانی  چتر زندگی در حالی در یزد آغاز شد که  صبح روز اول جشنواره، هنرمندان و مردمان دیار یزد یکی از پیشکسوت های تئاتر خود را بدرقه و راهی دیار باقی کردند. ...

|

نظرات کاربران