در حال بارگذاری ...
نقد نمایش بطری

انتقاد از رفتارهای متظاهرانه همراه با ریا و تزویر

تئاتر یزد_سید محمدرضا گلزاری؛ نمایش بطری روایتگر زندگی چند دانشجو است که در یک خانه مشترک زندگی می کنند و گاه تنها سرگرمی آنها بطری بازی است!... با قضیه گم شدن دوربین امین، دوستی آنها تحت الشعاع این ماجرا، به جاهای باریک کشیده می شود و هر کدام دیگری را متهم به خیانت می کند اما در پایان داستان مشخص می شود مسبب اصلی این اختلاف همان دختری است که زمانی قرار بوده با کسری ازدواج کند و از طریق بلندگوی تلفن، رازهای هر کدام از دانشجویان را بر ملا می سازد.

بازی (بطری بازی) مانند خیلی از خرده فرهنگ های وارداتی و به دلیل انحرافات زیاد و تضادی که با فرهنگ رسمی و اصیل جامعه ما دارد می تواند عامل اصلی در گسترش عادات و رفتارهای ناپسند و غلط در جامعه باشد اما آنچه از نمایش بطری عاید مخاطب می شود نگاهی تازه به آسیب های بزرگ اما ناپیدا از چشمان مردم است و شاید نویسنده (سعید نیکورزم) هر کدام از این دانشجویان را  نمادی می داند از یک گروه و طبقه اجتماعی در جامعه!

همان طور که شخصیت مجتبی می تواند نماینده قشر مذهبی خاص باشد، جواد هم می تواند نماینده بخشی از این اجتماع بی رحم باشد که همواره نادیده گرفته شده و حرف اصلی نویسنده انتقاد از رفتارهای متظاهرانه همراه با ریا و تزویر از سوی آدمهایی است که قرار است فردای این جامعه را بسازند .

دانشجویانی که قرار است برای امتحان اخلاق آماده شوند؛ با بی اخلاقی و رفتارهای زننده، در زندگی واقعی هم  اخلاق را کنار گذاشته اند و بنا بر افشاگری های  «شایسته» همگی مستحق مجازات هستند! و در پایان این سوال در ذهن مخاطب نقش می بندد که: چرا شخصیت مثبتی در میان این جمع دانشجویی نیست! اگر این نگاه را تنها به ذهنیت بدبینانه نویسنده نسبت ندهیم؛ جامعه ما با یک فاجعه وحشتناک و سونامی فرهنگی روبروست!

نمایشنامه بطری علیرغم دیالوگ های حساب شده و منطبق با جایگاه اجتماعی افراد، دچار یک آشفتگی درونی است که شاید ریشه در ارزیابی عجولانه شخصیت ها داشته باشد . شاید اگر  پایان نمایش به شیوه ای دیگر به جز متوسل شدن به صدای شخص غایب در صحنه اجرا می گردید و شخصیت «شایسته»  عینیت بیشتر( حضورفیزیکی برصحنه) داشت و متن نمایشی متفاوتی در اختیار کارگردان قرار می گرفت  مخاطب با نمایشی تاثیرگذارتر مواجه میشد.

با تمامی این توضیحات،  نمایشنامه بطری نشان دهنده نگاه کنش گرانه نویسنده به جامعه امروز است و ذهن خلاق و جسورخالق این اثر نمایشی قابل تقدیر! همان طور که کارگردانی «روح الله کوشا مقدم» در نمایش بطری نشانگر شناخت عوامل نمایش و درک و تحلیل صحیح از نمایشنامه بطری است. بازیگران نمایش بطری نیز نشان دادند که ظرفیت های بالایی برای همراه کردن مخاطب با خود دارند.. .




مطالب مرتبط

آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

هنرمندان و عروسک‌ها، شادی را به اردکان آوردند
آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

هنرمندان و عروسک‌ها، شادی را به اردکان آوردند

با شادپیمایی عروسک‌ها، حرکت خودروی موزیکال و تریلی سیار تئاتر و اجرای برنامه توسط هنرمندان سرشناس تلویزیون، زنگ آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در اردکان (استان یزد) نواخته شد.

|

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

پرونده سی‌وسومین جشنواره تئاتر استانی یزد بسته شد

پرونده سی‌وسومین جشنواره تئاتر استانی یزد بسته شد

سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان یزد، شامگاه پنجشنبه 25 آبان به پایان رسید و با نظر هیئت داوران، از بخش صحنه‌‌ای، نمایش‌های «چشم‌های بسته از خواب» و «آیفون» و از بخش خیابانی، «اینا رو میبینی آقای رنگو» و «بی سقفی» به جشنواره تئاتر مناطق معرفی شدند.

|

نظرات کاربران