در حال بارگذاری ...
به بهانه اجرای نمایش عروسکی

گفتگوی انجمن هنرهای نمایشی میبد با جعفر جعفرزاده، یکی از کارگردان نمایش " کوچ ستاره"

تئاتر روانکاو و جامعه شناسی خبره است که با فلسفه همنشین است وتفکر انسان را دگرگون خواهد کرد که در نهایت از دل آن فرهنگ جوانه خواهد زد،معتقدم اگر تولیدات و رویکرد هنرمندان به آثار نمایشی اینگونه باشد مخاطب نیز نهایت ارتباط را با یک اثر نمایشی برقرار می‌کند و آنجاست که نمایش صرفا از یک برنامه سرگرم کننده خارج خواهد شد و مخاطبین میل بیشتری به تماشا پیدا خواهند کرد

به گزارش انجمن هنرهای نمایشی میبد با
جعفرجعفرزاده متولد ۱۳۷۰، اهل میبد و دارای مدرک کاردانی گرافیک از دانشگاه امام علی یزد و کاردانی بازیگری ازدانشگاه علم و هنر فردا صدوقی یزد است  و در حال حاضر نیز دانشجوی کارشناسی بازیگری این دانشگاه است. تئاتر را ازسال ۱۳۸۵ آغاز کرده، بازی در نمایش‌های « سی مرغ،سیمرغ» «سحوری» «به جز علی نباشد» «پایان سفر» «دو رکعت عشق» «مجلس ضربت زدن مردی که خوب بود» «مجلس قربانی دخترکی که معصوم نام داشت» «چرخ هشتم» «سکوت روشن» «عاشقستان» «امیرتشیع» «فریاد محراب» «فصل بیداری» و کارگردانی نمایش‌های "دهانی پر از کلاغ" "میرزا فرفره" و خیمه شب بازی  "مبارک و شهر" از دیگر فعالیت‌های او بوده است.

جعفر جعفرزاده، یکی از کارگردان نمایش «کوچ ستاره» است و به همین بهانه با او به گفت و گو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 برای تولید این اثر  آیا مشکلاتی هم سر راهتان بود؟

- غیرممکن است برای تولید اثری با مشکلات متفاوت رو برو نشوید که البته بخش عظیمی از مشکلات نداشتن نیروی متخصص در امر اجرا است که البته این کاستی در شهر میبد روز به روز در حال بهبود است. مشکل دیگری که می‌توانم به آن اشاره کنم عدم همکاری بعضی از مسئولین برای هرچه بهتر به اجرا بردن آثار است،البته جا دارد از تمامی مسئولین دلسوزی که ضرورت حمایت از نمایش را درک کرده و در این راستا گام برمی دارند نیز تشکر کنم.

استقبال مخاطبین برایتان راضی کننده بود؟

خدا را شکر نسبت به ظرفیت پلاتو شماره یک مجموعه تئاتر شهر که تقریبا ۸۰ نفر است،استقبال راضی کننده بوده است اما نسبت به جمعیت شهر می‌توان با برنامه ریزی صحیح،حمایت مدیران و مسئولین مرتبط در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور پر شورتر مخاطبین در سالن‌های تئاتر باشیم.باید این نکته را متذکر شوم که در تحقق این مهم وظیفه ما هنرمندان بسیار سنگین است این هنرمند است که باید با تولید آثار با کیفیت و دغدغه مند،موضوعات و مسائل انسان امروزی را به چالش بکشد،تئاتر روانکاو و جامعه شناسی خبره است که با فلسفه همنشین است وتفکر انسان را دگرگون خواهد کرد که در نهایت از دل آن فرهنگ جوانه خواهد زد،معتقدم اگر تولیدات و رویکرد هنرمندان به آثار نمایشی اینگونه باشد مخاطب نیز نهایت ارتباط را با یک اثر نمایشی برقرار می‌کند و آنجاست که نمایش صرفا از یک برنامه سرگرم کننده خارج خواهد شد و مخاطبین میل بیشتری به تماشا پیدا خواهند کرد.

وضعیت تئاتر میبد در چند سال اخیر را چگونه ارزیابی می کنید ؟

خدا را شکر خیلی از قبل بهتر شده است هم از جهت سخت افزاری و هم کیفیت و کمیت تولیدات.
هستند دوستان هنرمندی که امروز در حال انجام تحصیلات دانشگاهی در رشته نمایش هستند و این جای بسی خوشحالی است چرا که نسل جدید هنرمندان کار خودشان را در این رشته علمی شروع کرده‌اند که قطعا به پیشرفت تئاتر شهر میبد کمک شایانی خواهد کرد.

پیشنهاد و راهکارهای خود جهت بهتر شدن وضعیت تئاتر میبد را بفرمایید؟

باید قبول کنیم رکن اصلی و اساسی در ارتقا سطح کیفی هنر تئاتر در میبد خود هنرمند است،هنرمندی دغدغه مند و اهل مطالعه قطعا آثاری با کیفیت نیز تولید می‌کند این عامل بسیار مهمی در جذب مخاطب خواهد بود و مخاطبین نیز سرمایه و مایه حیات تئاتر هستند. در این راستا روابط عمومی انجمن نمایش نیز باید فعال‌تر عمل کند و با ایده‌های متنوع تئاتر را بیشتر و بهتر به مردم معرفی کند.

چه برنامه ای برای آینده دارید؟

برنامه من،ببخشید بهتر است بگویم ما،چون ما یک گروه هستیم،گروه تئاتر عروسکی یارا. یارانی دغدغه مند برای نسل جدید که قصد داریم هرچه زودتر با اثری دیگر به صحنه برگردیم.
اما برنامه شخصی خودم مطالعه کردن و آموزش دیدن، آموزش دیدن و آموزش دیدن است. هنوز راه درازی در این دنیای پر رمز و راز تئاتر دارم.

حرف آخر

حرف آخر اینکه تولید تئاتر در شرایط اقتصادی امروز بسیار سخت و پر هزینه است. امیدوارم خیرین هم در کنار مسئولین در این راه وارد شوند که نذر فرهنگی نیز می‌تواند برکات زیاد دنیوی و اخروی را به همراه داشته باشد




نظرات کاربران