در حال بارگذاری ...
با حضور مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور

نخستین جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه در یزد آغاز به‌ کار کرد

با حضور اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور، نخستین جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه (رویداد هنری مباهله) در شهر جهانی یزد آغاز به کار کرد.

به گزارش ایران تئاتر، مراسم افتتاحیه جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه (رویداد هنری مباهله)، شامگاه سه‌شنبه 20 تیرماه، با حضور اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور و احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و دبیر جشنواره، هنرمندان و علاقه‌مندان هنرهای نمایشی شهر دارالعباده یزد در بافت تاریخی این شهر برگزار شد.

در این مراسم اسرافیل فرج‌اللهی با اشاره به اهمیت رویداد تاریخی مباهله گفت: «این رویداد بزرگ به دلیل قرارگیری در کنار واقعه بزرگ غدیر خم تحت‌الشعاع قرار گرفته و کمتر به آن پرداخته‌ شده است.»

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور از استاندار یزد به‌واسطه پذیرش میزبانی برگزاری این رویداد هنری در شهر جهانی یزد تقدیر و تشکر کرد و گفت: «امیدواریم این رویداد هنری با محوریت مباهله در سال‌های آینده نیز به‌خوبی برگزار شود.»

فرج‌اللهی ادامه داد: «تئاتر زبانی گویاست و می‌تواند روی نسل‌های مختلف تاثیرگذار باشد، لذا باید مفاهیم فرهنگی و دینی را با زبان تئاتر در چنین رویدادهایی به نسل‌های آینده انتقال داد.»

او افزود: «پرداختن هنرمندان کشور به تولید آثار با مضامین ارزشی، در این برهه از زمان که نیازش در جامعه احساس می‌شود، جای قدردانی دارد.»

اسرافیل فرج‌اللهی در پایان گفت: «تلاش انجمن هنرهای نمایشی در این زمینه نیز نشان از این دارد که پای ارزش‌های انقلاب اسلامی، مذهب و کشور ایستاده‌ایم.»

رویداد تاریخی مباهله حقانیت دین اسلام و پیامبر اکرم(ص) است

در ادامه این مراسم، احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر این جشنواره، ضمن خیرمقدم به هنرمندان سراسر کشور گفت: «رویداد تاریخی مباهله حقانیت دین اسلام و پیامبر اکرم(ص) است که در این واقعه به‌خوبی فضلیت خاندان پیامبر به‌خصوص حضرت علی (ع)، نمایانگر است.»

او افزود: «تاکنون در مورد رویدادهای مذهبی و دینی کمتر جریان هنری را شاهد بودیم و عظمت عید بزرگ غدیر سایه‌ای بر رخداد مباهله بوده که باعث شده کمتر به آن پرداخت شود.»

دبیر جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه، با اشاره به اینکه شاهد تولید انگشت‌شمار آثار نمایشی هنری با موضوع این واقعه بوده‌ایم، گفت: «ضرورت پرداختن به این حوزه احساس شد و ازاین‌رو شاهد این رویداد هنری با موضوع مباهله در قالب تئاتر خیابانی هستیم و خوشبختانه میزبانی اولین رویداد هنری مباهله به یزد داده‌ شده است.»

در ادامه این مراسم گروه‌های نمایشی اجرای آثار نمایشی خود را در عرصه بافت جهانی یزد را آغاز کردند.

نخستین جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه (رویداد هنری مباهله) به دبیری احسان عابدی، از 20 تا 22 تیر در شهر یزد و چند نقطه دیگر از کشور در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

سال پُر کار تئاتر استان یزد گرامی داشته شد
به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

سال پُر کار تئاتر استان یزد گرامی داشته شد

در مراسم روز ملی هنرهای نمایشی در شهر یزد، سال 1402 به دلیل برگزاری هفت جشنواره و رویداد بزرگ هنری و افزایش صدور مجوزهای اجراهای عمومی، عنوان پُربارترین دوره‌های تئاتری برای این استان معرفی شد.

|

رونمایی از پوستر «چهارمین رویداد تئاتر خیابانی میبد»

رونمایی از پوستر «چهارمین رویداد تئاتر خیابانی میبد»

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در یزد، پوسترهای «چهارمین رویداد تئاتر خیابانی میبد»، با حضور مدیرکل فرهنگ‌ و ‌ارشاد اسلامی استان یزد، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر میبد علی جاور مدیرعامل موسسه انجمن ...

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به سومین جشنواره مونولوگ تین (تئاتر یک نفره)

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به سومین جشنواره مونولوگ تین (تئاتر یک نفره)

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در یزد،  احسان عابدی  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد  به مناسبت سومین جشنواره مونولوگ تین (تئاتر یک نفره) پیامی را منتشر کرد. متن پیام به شرح زیر است: «صحنه تئاتر نوعی ...

|

آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

هنرمندان و عروسک‌ها، شادی را به اردکان آوردند
آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

هنرمندان و عروسک‌ها، شادی را به اردکان آوردند

با شادپیمایی عروسک‌ها، حرکت خودروی موزیکال و تریلی سیار تئاتر و اجرای برنامه توسط هنرمندان سرشناس تلویزیون، زنگ آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در اردکان (استان یزد) نواخته شد.

|

محمدرضا امیرخانی نمایشنامه‌نویس برگزیده یزدی تقدیر شد

محمدرضا امیرخانی نمایشنامه‌نویس برگزیده یزدی تقدیر شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در یزد، از محمدرضا امیرخانی برای کسب رتبه سوم نمایشامه نویسی چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تقدیر شد. در نشستی با حضور احسان عابدی مدیرکل ارشاد اسلامی یزد، علی جاور مدیرعامل ...

|

پرونده سی‌وسومین جشنواره تئاتر استانی یزد بسته شد

پرونده سی‌وسومین جشنواره تئاتر استانی یزد بسته شد

سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان یزد، شامگاه پنجشنبه 25 آبان به پایان رسید و با نظر هیئت داوران، از بخش صحنه‌‌ای، نمایش‌های «چشم‌های بسته از خواب» و «آیفون» و از بخش خیابانی، «اینا رو میبینی آقای رنگو» و «بی سقفی» به جشنواره تئاتر مناطق معرفی شدند.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  به سی و سومین جشنواره تئاتر استانی یزد

تئاتر هنری پرسشگر و آینده نگر است
پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به سی و سومین جشنواره تئاتر استانی یزد

تئاتر هنری پرسشگر و آینده نگر است

احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره در پیامی به سی و سومین جشنواره تئاتر استانی یزد، تئاتر هنری پرسشگر و آینده نگر دانست.

|

نظرات کاربران