در حال بارگذاری ...
در یکی از نشست‌های علمی جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه مطرح شد

بهره‌گیری از فرم‌های تئاتر معاصر در رویکردهای دینی

هنرمندان حاضر در یکی از نشست‌های جشنواره ملی قدمگاه (رویداد هنری مباهله)، بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تئاتری، در پیشبرد و گسترش فرهنگ دینی، تاکید کردند.

به گزارش ایران تئاتر، در بخش جنبی نخستین جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه (رویداد هنری مباهله)، نشست‌های علمی و آموزشی با رویکرد تئاتر در فضای باز در شهر یزد برگزار شد. 

نشست گفت‌وگو محور «خط مشی‌های دینی در فرم‌های تئاتر معاصر»، عصر روز چهارشنبه 21 تیر، با حضور هنرمندان شرکت کننده در نخستین جشنواره ملی مباهله، با موضوع آسیب‌شناسی و بررسی ظرفیت‌های ملی و دینی در بسط و گسترش رویکردهای اجرایی در فضای باز برگزار شد.

در ابتدای این نشست، شهرام نوشیر، نکاتی در مورد بسط و گسترش فعالیت‌های اجرایی در فضای باز مطرح کرد و پس از آن، گفت‌وگویی پیرامون بررسی ظرفیت‌های ملی و دینی و استفاده از موضوعات آن در اجراها انجام شد.

شکوفایی، خلاقیت و اخلاق‌گرایی، هدف‌های اصلی جشنواره قدمگاه

در ادامه، اصغر خلیلی، دیگر هنرمند حاضر در این نشست، به سه رویکرد اقتباسی در هنر پرداخت و به ۵ مرحله اجرا در نمایش‌های دینی اشاره کرد و گفت: «هنرمند و کارگردان می‌تواند با خلاقیت و به روزرسانی این آثار، طرح‌های جدیدی را تهیه و تولید کند.»

او افزود: «در ساخت و اجرای هر نمایش، لازم است به نیازهای فیزیولوژی، نیازهای اولیه، غذا، آب، تنفس و سلامتی، عشق، وابستگی‌های خانوادگی، موضوعات جوانی جمعیتی و توسعه وابستگی‌ها توجه کرد.»

این نویسنده و کارگردان تئاتر ادامه داد: «شکوفایی، خلاقیت، اخلاق‌گرایی و عقلانیت از اهداف جشنواره ملی مباهله در تولید آثار نمایشی است.»

خلیلی در خصوص تصویرگری‌های هنری گفت: «مردم قبلا چیزی برای سرگرم شدن نداشتند، به همین دلیل شب‌ها کنار هم قصه می‌گفتند و نقالی می‌کردند و کارهای سنتی نمایشی به این نحو بوده و نکات آموزنده‌ای داشته است.»

او با اشاره به اینکه در عصر کنونی حجم اطلاعات بی‌هدف زیاد است، افزود: «در دنیای پست مدرن، هوش مصنوعی و گوشی‌های همراه، افراد را در همان حیطه‌هایی که فرد علاقه یا تفکر دارد پیش می‌برد و به این نحو جهان شما را می‌سازد.»

مباهله تغییر ناپذیر است

در ادامه این گفت‌وگوی هنری، علی یاری، هنرمند اصفهانی حاضر در این نشست که تحصیلات حوزوی هم دارد، در خصوص اینکه چرا به غدیر پرداخته شده اما به امر مباهله پرداخته نشده است، گفت:« شاید دلیل اصلی این مظلومیت، ضعف در امکانات و ناتوانی علمای عصر گذشته بوده است، چرا که تعداد علما کم بوده و دشمنی دشمنان و فتنه‌ها نیز زیاد بوده است.»

این طلبه حوزه علمیه گفت: «خطبه غدیریه بیش از دو ساعت به طول انجامیده است و در آن ۱۱۰ آیه از قرآن وجود دارد که یکی از آن آیات، مباهله است، لذا شاید علما مجبور شدند به یک واقعه کامل بپردازند که درآن مباهله هم قرار دارد.»

این نقال و هنرمند تئاتر خیابانی ادامه داد: «عدم وجود امکانات موجب شد تا جریان وهابیت در ماجرای  غدیر، ولایت را به دوستی تعبیر کند ولی مباهله را نمی‌تواند تغییر دهد لذا همه تلاش خود را کردند که مانع از معرفی آن شوند.»

این هنرمند افزود: «خداوند در آیه ۶۱ آل عمران، دین اسلام را دینی علمی معرفی می‌کند. در ماجرای مباهله، پس از آنکه طرف مقابل زیر بار دلایل علمی درست نرفت، دست به مباهله بردند و عده‌ای به لعن و نفرین رجوع کردند و قریب به ۷۰ نفر در این جریان از مسحیت حاضر شدند اما حضرت پیامبر اکر با امام حسن و امام حسین(ابنائنا)، حضرت فاطمه(نسائنا) و حضرت علی(ع) به منزله (انفسنا) جانشان را همراه خود آوردند.»

خبرنگار: محدثه میرجلیلی




نظرات کاربران