در حاشیه برگزاری نخستین جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه
نشست آموزشی ایدهپردازی و اجرا در یزد برگزار شد
نشست آموزشی ایده پردازی و اجرا در یزد برگزار شد 4
نشست آموزشی ایده پردازی و اجرا در یزد برگزار شد 2
نشست آموزشی ایده پردازی و اجرا در یزد برگزار شد 5
نشست آموزشی ایده پردازی و اجرا در یزد برگزار شد 3
همزمان با برگزاری نخستین جشنواره ملی مباهله در استان یزد، نشست آموزشی ایده پردازی و اجرا با حضور اصغر خلیلی در تالار هنر شهر یزد برگزار شد.
به گزارش ایران تئاتر، در بخش جنبی نخستین جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه (رویداد هنری مباهله)، با استقبال هنرمندان نشستهای علمی و آموزشی با رویکرد تئاتر در فضای باز در شهر جهانی یزد برگزار میشود.
در نخستین کارگاه آموزشی که صبح امروز 21 تیرماه از ساعت 10:30 تا 12، برگزار شد، اصغر خلیلی، نویسنده و کارگردان به دانش بشری و مقتضیات زمان در طراحی و اجرای نمایش تئاتر در دورههای مختلف اشاره کرد و در مورد تفاوتهای نمایشها و قراردادهای هر کدام توضیح داد.
این بازیگر تئاتر به شیوه نمایشهای عینی، ذهنی و روایی اشاره کرد و گفت: «آثار دراماتیک کنونی در لایهای از آثار روایی اجرا میشود.»
او افزود: «در نمایش آثار عینی، مخاطب درگیر حوادث میشود، در آثار نمایش ذهنی احساسات مخاطب برانگیخته میشود و در نمایش روایی باید تعلق و اندیشه مخاطب فعال شود.»
خلیلی با اشاره به جشنواره ملی مباهله و تئاتر خیابانی قدمگاه گفت: «رویکرد این جشنواره تعقلی است و مباهله، جدال تعقل است نه جدال احساسات.»
او با اشاره به اینکه کارگردانها باید در انتخابهای خود دقت داشته باشند، افزود: «بهعنوانمثال، انتخاب سالن مناسب برای هر اجرا، سطح معلومات و درک کارگردانی را نشان میدهد. انتخاب اشتباه سالن، نمایش را به فنا میبرد.»
خلیلی با بیان اینکه در نمایش تئاتر عینی بازیگران همه کاراکتر هستند و اسم دارند، گفت: «کاراکترها دو دسته شخصیتی و تیپی دارند و کاراکترهای شخصیتی، دارای چهار ویژگی هستند.»
او در تشریح ویژگیهای این کاراکترها توضیح داد: «علم به اعضا از نظر فیزیکال و علم به رفتارگرایی بازگیر، علم به روانشناسی، علم به اجتماع (بدینمعنا که دو مفهوم علم اول مشترکا باشند یا بدینمعنا که به جایگاه کاراکتری هر شخصی در جامعه توجه شود) علم دیگری که فقط در جهان شرق وجود دارد علم به اعتقاد است و جشنواره ملی مباهله بر این اساس پیش میرود.»
این کارگردان و نمایشنامهنویس تئاتر افزود: «اگر این چهار سنجش کاراکتر انجام شود، مخاطب او را میپذیرد. اثر دراماتیک یک جهان فردی است، اگر یک تم انتخاب شود و نویسنده آن را بنویسد هر کس از دیدی آن تم را مینویسید و نویسنده موفق جهان فردی خود را بهخوبی برای مخاطب میسازد و او را وارد جهان خود میکند.»
خلیلی با تأکید بر اینکه رفتار ورودی نمایش مهمترین نکته کلیدی است، گفت: «شما باید محلی فکر کنید ولی جهانی اجرا کنید، یک بنابراین قصه محلی انتخاب میشود و با مؤلفههای جهانی اجرا را میسازیم.»
این مدرس تئاتر با بیان اینکه قرارداد و مؤلفه تئاتر روایی آشنازدایی است، افزود: «درواقع در اثر نمایشی، معنای توصیفی از قبل برای مخاطب وجود دارد و از آن استفاده میشود اما این قاعده در اثر نمایشی عینی و ذهنی نمیگنجد.»
خلیلی با اشاره به اینکه در نمایشها کاراکترها محیطی، وراثتی یا بر اساس طبقه جامعه موضوع را اجرا میکنند، گفت: «تمام آثار روایی جایگاه فرد و سرنوشت او در جامعه هستند و انسان خود سرنوشتش را میسازد و یا تغییر میدهد.»
بررسی تأثیر مکان در روند خلق ایده با رویکرد تئاتر در فضای باز، بررسی تأثیر نور و صدا در روند خلق ایده با رویکرد تئاتر در فضای باز و بررسی تأثیر اشیا در روند خلق ایده با رویکرد تئاتر در فضای باز از سرفصلهای این کارگاه آموزشی بود.
نخستین جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه (رویداد هنری مباهله) به دبیری احسان عابدی، از 20 تا 22 تیر در شهر یزد و چند نقطه دیگر از کشور در حال برگزاری است.