در حال بارگذاری ...
با حضور 14 نمایش از سراسر کشور

ششمین جشنواره ملی تئاتر «چتر زندگی» در شهر جهانی یزد آغاز شد

ششمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی «چتر زندگی» یزد از امروز (شنبه ۶ آبان)، آغاز شد و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد اعلام کرد این جشنواره امسال در تقویم جشنواره‌های ملی ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در یزد، ششمین دوره چتر زندگی با حضور 14 گروه هنری از 7 استان کشور از روز شنبه 6 آبان در بافت تاریخی یزد آغاز شد.

احسان عابدی در نشست خبری این دوره از جشنواره که قبل از ظهر شنبه ششم آبان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، گفت: «در این دوره جمعاً ۱۴ اثر برگزیده از ششم آبان و طی مدت سه روز در بافت تاریخی، بوستان‌ها و مدارس و دانشگاه‌ها اجرا خواهد شد.»

او با بیان این‌که جشنواره تئاتر چتر زندگی با محوریت خانواده و آسیب‌های این حوزه برگزار می‌شود، ادامه داد: «این جشنواره امسال در تقویم جشنواره‌های ملی ثبت شده است»

عابدی در ادامه از حمایت‌های همه‌جانبه مجموعه شهرداری و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد از هنرمندان استان قدردانی کرد و افزود: «خوشبختانه طی سالیان اخیر اقدامات خوبی در حوزه تئاتر استان یزد انجام شده و نیز حمایت‌های موثری در راستای رونق تئاتر این استان صورت گرفته است.»

انتقال تجربیات و ارتقای سطح هنر تئاتر

مصطفی زارع‌زاده، سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد نیز در این نشست اعلام کرد: «در ششمین دوره جشنواره ملی تئاتر خیابانی «چتر زندگی» که از امروز رسماً آغاز خواهد شد، ۹ اثر از سایر استان‌ها و ۵ اثر نیز از استان یزد به عنوان آثار برگزیده اجرا خواهد شد و تردد هنرمندان کشوری به استان یزد قطعاً باعث انتقال تجربیات و ارتقای سطح هنر تئاتر در بین فعالان این عرصه خواهد شد.»

زارع‌زاده در مورد اجراها نیز گفت: «یک اجرا برای داوران و دو اجرا نیز در سطح شهر جهت عموم مردم خواهد بود و ساعت اجراها نیز عمدتاً از ساعت ۱۸:۰۰ به بعد در بافت تاریخی و بوستان‌های شهر یزد و در ساعات صبح برای مدارس و دانشگاه‌ها تعیین شده است.»

حمید زارع، دبیر جشنواره نیز در این نشست خبری گفت: «پس از اعلام فراخوان ششمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی «چتر زندگی» تعداد ۱۱۸ اثر برای بازبینی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد البته با این تفاوت نسبت به سال‌های گذشته که آثاری پذیرفته شدند که تا قبل از این در جشنواره دیگری نمایش داده نشده باشد.»

او با بیان این‌که جمعاً ۱۴ اثر از میان آثار رسیده به جشنواره برای اجرا برگزیده شده است، افزود: «۹ اثر مربوط به لرستان، مشهد، تهران، شیراز، اصفهان و کرمانشاه و ۵ اثر نیز از استان یزد بودند.»

زارع گفت: «اجراهای تخصصی در بافت تاریخی مقابل بقعه دوازده امام برگزار می‌شود و اجراهای عمومی، در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در مدارس و دانشگاه‌ها و بوستان‌های شهر یزد برگزار خواهند شد.»

در این مراسم یاد و خاطره مرحوم «امیر صاحب جلال» هنرمند پیشکسوت تئاتر استان که پنجشنبه گذشته دارفانی را وداع گفت، گرامی داشته و اعلام شد پلاتو هنر یزد که به همت او ساخته شده‌ است، به نام این هنرمند تغییر نام خواهد یافت.

در پایان مراسم از پوستر ششمین دوره جشنواره تئاتر چتر زندگی نیز رونمایی شد.

شمشین دوره چتر زندگی با حضور 14 گروه نمایشی به دبیری حمید زارع و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد از روز 6 تا 8 آبان در شهر میراث جهانی یزد برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

سال پُر کار تئاتر استان یزد گرامی داشته شد
به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

سال پُر کار تئاتر استان یزد گرامی داشته شد

در مراسم روز ملی هنرهای نمایشی در شهر یزد، سال 1402 به دلیل برگزاری هفت جشنواره و رویداد بزرگ هنری و افزایش صدور مجوزهای اجراهای عمومی، عنوان پُربارترین دوره‌های تئاتری برای این استان معرفی شد.

|

رونمایی از پوستر «چهارمین رویداد تئاتر خیابانی میبد»

رونمایی از پوستر «چهارمین رویداد تئاتر خیابانی میبد»

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در یزد، پوسترهای «چهارمین رویداد تئاتر خیابانی میبد»، با حضور مدیرکل فرهنگ‌ و ‌ارشاد اسلامی استان یزد، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر میبد علی جاور مدیرعامل موسسه انجمن ...

|

در پیام رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری یزد مطرح شد:

جشنواره مونولوگ تین_یزد (تئاتر یک نفره) فرصتی برای کشف استعدادهای نو و جوان است
در پیام رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری یزد مطرح شد:

جشنواره مونولوگ تین_یزد (تئاتر یک نفره) فرصتی برای کشف استعدادهای نو و جوان است

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در یزد،  مصطفی زارع زاده رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری یزد  به مناسبت سومین جشنواره مونولوگ تین (تئاتر یک نفره) پیامی را منتشر کرد. در متن این پیام آمده است: «تئاتر به عنوان ...

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به سومین جشنواره مونولوگ تین (تئاتر یک نفره)

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به سومین جشنواره مونولوگ تین (تئاتر یک نفره)

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در یزد،  احسان عابدی  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد  به مناسبت سومین جشنواره مونولوگ تین (تئاتر یک نفره) پیامی را منتشر کرد. متن پیام به شرح زیر است: «صحنه تئاتر نوعی ...

|

آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

هنرمندان و عروسک‌ها، شادی را به اردکان آوردند
آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

هنرمندان و عروسک‌ها، شادی را به اردکان آوردند

با شادپیمایی عروسک‌ها، حرکت خودروی موزیکال و تریلی سیار تئاتر و اجرای برنامه توسط هنرمندان سرشناس تلویزیون، زنگ آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در اردکان (استان یزد) نواخته شد.

|

محمدرضا امیرخانی نمایشنامه‌نویس برگزیده یزدی تقدیر شد

محمدرضا امیرخانی نمایشنامه‌نویس برگزیده یزدی تقدیر شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در یزد، از محمدرضا امیرخانی برای کسب رتبه سوم نمایشامه نویسی چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تقدیر شد. در نشستی با حضور احسان عابدی مدیرکل ارشاد اسلامی یزد، علی جاور مدیرعامل ...

|

پرونده سی‌وسومین جشنواره تئاتر استانی یزد بسته شد

پرونده سی‌وسومین جشنواره تئاتر استانی یزد بسته شد

سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان یزد، شامگاه پنجشنبه 25 آبان به پایان رسید و با نظر هیئت داوران، از بخش صحنه‌‌ای، نمایش‌های «چشم‌های بسته از خواب» و «آیفون» و از بخش خیابانی، «اینا رو میبینی آقای رنگو» و «بی سقفی» به جشنواره تئاتر مناطق معرفی شدند.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  به سی و سومین جشنواره تئاتر استانی یزد

تئاتر هنری پرسشگر و آینده نگر است
پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به سی و سومین جشنواره تئاتر استانی یزد

تئاتر هنری پرسشگر و آینده نگر است

احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره در پیامی به سی و سومین جشنواره تئاتر استانی یزد، تئاتر هنری پرسشگر و آینده نگر دانست.

|

نظرات کاربران