در حال بارگذاری ...
پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پیامی نوشت می‌توان امیدوار بود جشنواره‌های نمایشی ویژه‌ کودک و نوجوان کشور، به‌عنوان فرصتی گرانقدر و بی‌بدیل برای ارائه‌ آثاری خلاقانه و مبتنی بر طرح مضامین تربیتی خاص این قشر ویژه، از سوی صاحب‌نظران و تلاشمندان فهیم و عزیز این عرصه مورد ملاحظه قرار گیرد.

به گزارش ایران‌تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت برگزاری بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در شهر تاریخی اردکان پیامی منتشر کرد.

در متن این پیام آمده است:

«امروزه می‌توان به‌یقین ادّعا نمود که اگر هر یک از انسان‌ها، ماندگاریِ آموزه‌ها و خاطرات دوران کودکی و نوجوانی خود، در پهنایِ تجربیّات شخصی و سیر شخصیت اجتماعی خویش را به‌مرور بنشینند؛ به اهمیت و تأثیر درازمدّتِ داده‌های تربیتی و اخلاقیِ ارائه‌شده از سوی خانواده و همسالان و جمع‌های سیاحتی و مذهبی یا نهادهای آموزش‌ رسمی این دوره، ایمان و باوری تازه‌تر پیدا خواهند کرد.
باوری که نگره‌های وَحیانیِ اولیای دین و آیین و همچنین آرای فرهیختگانِ هویت‌ساز این سرزمین، بر آن مُهر تایید نهاده و دستاوردهای چشمگیر علوم تربیتی معاصر هم بر آن صِحّه می‌گذارند.
پس چنانچه هنر تئاتر را فرصت و محملی گسترده و موثّر برای بازتولید هنرمندانه، داستان‌پردازانه و غیرمستقیمِ آموزه‌های اخلاقی و همچنین به اشتراک‌گذاری ظریف تجربه‌های ارزشمندِ سازنده و منطبق بر فطرت سلیم انسانی بدانیم؛ راهی به ناصواب نرفته‌ایم و خودآگاهِ تماشاگرِ کودکان و نوجوانانِ دلبند این سرزمین و همچنین ناخودآگاه تقاضا و پذیرش ماندگار آن‌ها را در عین صباوت و ظرافت، جدی‌تر از همیشه، دریافته و مورد برنامه‌ریزی و توجّه بیشتر و دقیق‌تر، قرار می‌دهیم. این درک عمیق از مفهوم و این فهم وسیع از موضوع، یقیناً و عمیقاً می‌تواند زمینه‌ای محکم و حجّتی لازم برای این نگاه راهبردی باشد که جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوانِ ایران اسلامی را به بنیادی‌ترین و تأثیرگذارترین رخدادِ هنری این خاک ارزش‌گرا تبدیل نماید.
به این اتّکا و اتّکال، اینجانب خواستار آنم که شناسایی دانش‌محور و تبیینِ آگاهی‌بخش مفاهیم و مؤلفه‌های این عرصه و نیز برخورداری از حس مسئولیت‌پذیری و رعایت تقوای فرهنگی در امر نگارش متون نمایشی و تولید و اجرای آثاری شایسته برای این حوزه، از سوی تمامی نویسندگان، کارگردانان و بازیگران و کارگزاران این صحنه، در منتهای شوق و دلسوزی، مورد پیگیری و اهتمامی جهادگونه قرار گیرد؛ چراکه در سایه‌سار چنین نگاه و مطالبه‌ای از سوی فعّالان ارزشمند این‌ گونه نمایشی است که می‌توان امیدوار بود جشنواره‌های نمایشی ویژه‌ کودک و نوجوان کشور، به‌عنوان فرصتی گران‌قدر و بی‌بدیل برای ارائه‌ آثاری خلاقانه و مبتنی بر طرح مضامین تربیتی خاص این قشر ویژه، از سوی صاحب‌نظران و تلاشمندان فهیم و عزیز این عرصه مورد ملاحظه قرار گیرد. دور از انتظار نیست که اهمیت و ارزشمندی مخاطبان گونه‌های نمایشی کودک و نوجوان، همگان را به احترام فعالان این حوزه به‌ویژه حاضران در صحن و ساحتِ «بیست و هشتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان» فرابخواند و بایدوشاید که تلاش‌های پیوندیافته برای برپایی این رویداد ملی و فرامرزی، عینیت‌بخشِ مفهومِ بلندِ زندگی و توسعه‌ همدلی‌ها و همراهی‌های آگاهی‌بخش، برای رشد اعتمادبه‌نفس فرزندان ایران اسلامی قرار گیرد؛ آن‌گونه که همگان به ارزشِ پیمودنِ مسیر خدمت به فردایِ سازندگان این خاک گرامی، بیش‌ازپیش سربلند و امیدوار بمانند.»

بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار «تئاتر، تمرین ناب زندگی» و باهدف تقویت همدلی و همراهی، رشد آگاهی و اعتمادبه‌نفس فرزندان ایران‌زمین از طریق نمایش، به دبیری امیر مشهدی عباس، اسفند سال ۱۴۰۲ در شهر تاریخی اردکان یزد برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند
با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند

قطب‌الدین صادقی، رضا فیاضی، حسن دولت‌آبادی، شهره سلطانی و آزاده انصاری، نمایش‌های بخش مسابقه نوجوان بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان اردکان را داوری خواهند کرد.

|

پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

تئاتر؛ نمایش تمامیت زندگی در صحنه است
پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

تئاتر؛ نمایش تمامیت زندگی در صحنه است

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت: اهمیت و اعجاز عرصه تئاتر کودک و نوجوان، رسالت خطیری به دنبال می‌آورد و آن، اینکه تولید و ارائه‌ آثار نمایشی برای طیفِ مخاطب کودکان و نوجوان، دقتی خاص‌تر و ظریف‌تر ...

|

آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

هنرمندان و عروسک‌ها، شادی را به اردکان آوردند
آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

هنرمندان و عروسک‌ها، شادی را به اردکان آوردند

با شادپیمایی عروسک‌ها، حرکت خودروی موزیکال و تریلی سیار تئاتر و اجرای برنامه توسط هنرمندان سرشناس تلویزیون، زنگ آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در اردکان (استان یزد) نواخته شد.

|

نظرات کاربران