در حال بارگذاری ...
...

تلفیقی از داستان اساطیری شاهنامه با تکنیک سایه در یزد به صحنه رفت

تلفیقی از داستان اساطیری شاهنامه با تکنیک سایه در یزد به صحنه رفت

نمایش وایانگ کولیت یا همان «سیاتش» که براساس داستان اساطیری سیاوش از شاهنامه فردوسی تولید شده است در شهر یزد به صحنه رفت.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش وایانگ کولیت (سایه‌های رنگین) با عنوان «سیاتش» اثری از محمود دهقان هراتی در بافت سنتی شهر یزد از ۳۱ خرداد تا ۳ تیر در دوسانس اجرا شد.

این اثر نمایشی براساس یکی از گونه‌های مالزیایی نمایش سایه (وایانگ کولیت کلانتان) طراحی و به اجرا رسید.

متن این نمایش براساس داستان اساطیری سیاوش از شاهنامه فردوسی است که در یکی از خانه‌های سنتی یزد، (خانه خشت و رنگ) با قدمت تقریبی ۶۰۰ ساله اجرا شد.

عروسک‌های رنگین این نمایش با پوست دباغی‌شده شتر ساخته‌ شده که نسبت به نمونه مالزیایی آن‌ که با ماست گاو تهیه شود، فضای رنگین متفاوت‌تری را ایجاد می‌کند؛ اما راوی و عروسک‌گردان این نمایش براساس نمونه مالایی و اندونزیایی، دالانگ نامیده می‌شود. انعکاس سایه‌های رنگین این نمایش در فضای سنتی و معماری خشت و گل یزد، تجربه‌ای متفاوت از هم‌نشینی نمایش و معماری را متبادر می‌سازد که رضایت مخاطبان و علاقه‌مندان را در پی داشت. این نمایش که در تهران آماده شده است، بافت سنتی شهر یزد را برای تجربه اجرایی متفاوت انتخاب و این تجربه را در این شهر انجام داد اما در اجراهای پیش رو، قرار است در بناهای قدیمی دیگر ایران با معماری متفاوت اجرا شود. 

عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: حامد هادوی، دالانگ و عروسک‌گردان: پژمان پهلوانی، بازیگر و عروسک‌گردان: رضوان سنجابی، آهنگساز و انتخاب موسیقی: پژمان پهلوانی، تار؛ محمدمهدی ناصرالمعمار، نی و کلارینت: امیرعباس حقانیت، سازهای کوبه‌ای: مهرشاد نیاکان، طراح لباس: مهدیه امامی، طراح پوستر و تبلیغات: داوود ابراهیمی، مدیر خانه خشت و رنگ و مسئول اجرا: محمد سلمان زاده، دستیاران اجرا و صحنه: امیرمحمد شمسائی، سید سپهر قبله زاده، محمدرضا (شاهین) تقی پور و ابوالفضل ثمرقندی، مسئول فنی و نور: مهدی جاوید.