در حال بارگذاری ...
...

کتاب «جک، جوک، جوکر» در یزد رونمایی شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در یزد، کتاب «جک، جوک، جوکر» به قلم مجید جوادیان زاده؛ سه‌شنبه 29 خردادماه سال جاری با حضور هنرمندان هنرهای نمایشی و جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و هنر در محل کتابخانه مرکزی یزد رونمایی شد.
این کتاب شامل 7 نمایش با عناوین جک،جوک،جوکر،  کشمکش عربده‌کشان بی‌نشان، زبان سردار قادسیه، رویای ایساتیس، چشمان مورب، گیسوان پریشان، خواب‌هایی به بلندای مرگ و رگال است.

جوادیان زاده که 5 کتاب دیگر در حوزه‌های مختلف نیز منتشر کرده است، در مراسم رونمایی گفت: این کتاب مجموع نمایشنامه‌هایی است که در دهه نود و به‌صورت کارگاهی در یزد به رشته تحریر درآمده و به دلیل علاقه من به تاریخ، عمدتاً ماهیتی تاریخی و بینامتنی  دارد که جمع‌آوری این نمایشنامه‌ها، آماده‌سازی و بازنویسی برای چاپ حدود یک سال و نیم زمان برده است.

وی با اشاره به لزوم بهره‌مندی از تاریخ کهن سرزمین ایران برای آفرینش آثار نمایشی افزود: تاریخ این سرزمین همان نقشی را می‌تواند ایفا کند که اسطوره‌ها در غرب بازی کردند. ما اگرچه فاقد اسطوره‌های یونانی هستیم اما تاریخ غنی و پرحادثه ایرانی می‌تواند دستمایه بسیاری از آفرینش‌های فرهنگی و ادبی قرار گیرد.

این نمایشنامه‌نویس در ادامه با بررسی تفاوت در رویکرد مورخ و نویسنده به پدیده تاریخ توضیح داد: مورخ تلاش می‌کند تا به یک روایت از تاریخ دست یابد که بر واقعیت گذشته قابل انطباق بیشتری باشد اما نویسنده برعکس در پی تکثیر روایت است و از آن استقبال می‌کند. مورخ به زمان تقویمی در روایت تاریخ کاملاً پای بند است اما یک نمایشنامه‌نویس با شکست زمان خطی می‌تواند به روایتی تازه‌تر و در اصطلاح بینامتنی از تاریخ دست یابد.

کتاب «جک،جوک،جوکر»  و 6 نمایشنامه دیگر در 181 صفحه چاپ‌شده و دو نمایش آن به نام‌های چشمان مورب گیسوان پریشان و رگال به جشنواره فجر راه‌یافته و نمایش «جک،جوک،جوکر»  در جشنواره منطقه‌ای قشم رتبه سوم نمایشنامه‌نویسی را کسب کرده است.


این مراسم با همکاری موسسه انجمن هنرهای نمایشی و کتابخانه  مرکزی یزد و موسسه یادداشت نو برگزار شد.