در حال بارگذاری ...

نمایش «طبیب اجباری» در یزد به روی صحنه رفت

سرانجام پس از ۳ ماه تمرین، نمایش کمدی «طبیب اجباری» با کارگردانی سعید شهریار از سوم فروردین ماه ۹۵ در تالار شرف الدین علی یزد به روی صحنه می رود.

سرانجام پس از 3 ماه نمرین، نمایش کمدی «طبیب اجباری» با کارگردانی سعید شهریار از سوم فروردین ماه 95 در تالار شرف الدین علی یزد به روی صحنه می رود.

کارگردان نمایش در بخشی از یادداشتی که برای سایت انجمن نمایش فرستاده چنین نوشته است:

چندین سال بود که علاقه داشتم یک نمایش طنز با شیوه ایرانی کار کنم اما هیچ گاه فرصت آن پیش نیامده بود؛ هرچند که در کارنامه من دو نمایش کمدی وجود دارد.

امسال برای یک کار دانشگاهی در مورد آدابتاسیون پژوهش می کردم که لازم شد تا با دقت بیشتری به نمایشنامه  «طبیب اجباری» نگاه کنم و همین نگاه وسوسه ای شد برای بروی صحنه بردن آن!

در به روی صحنه بردن این اثر کوشش کردم از تکنیک های اصولی نمایش ایرانی بهره ببریم و چندان به بیراهه نرویم تا تماشاچی به هر قیمتی نخندد!

شهریار در بخش دیگر از یادداشت درباره این اثر «مولیر» نوشته:

نمایش طبیب اجباری” در سال 1665 توسط ژان باتیست بوکلن با نام هنری مولیر نویسنده مشهور فرانسوی (خالق نیرنگهای اسکاپن - خسیس - تارتوف - و ...) نوشته شده و در سال 1304 "محمدحسن خان اعتمادالسلطنه" آن را به فارسی برگردانده که تاکنون اجراهای بسیاری از این نمایشنامه در ایران انجام شده است.

اجراهایی که در سراسر جهان از این نمایشنامه شده بیشتر با نگاه به شیوه اجرایی “کمدیا دلارته” بوده است.

نزدیک ترین شیوه ی اجرایی ایرانی به این شیوه، “سیـاه بازی” یا “تخت حوضیاست. گروه با انتخاب این شیوه تغییراتی را در نمایشنامه انجام داد که روی صحنه به نمایش گذاشته خواهد شد.

شماری از بازیگران این نمایش عبارتند از:

وحید ابویی / مهدی مالکی / سیدمجتبی مدیرطاهری / حسن طهماسبی/ زهرا آل داوود / اعظم دهقان / علیرضا جمع آورچی/ محمدرضا گلشن




نظرات کاربران