در حال بارگذاری ...
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد:

باید آموزش تئاتر در مناطق دور افتاده را جدی بگیریم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در نشستی که بمناسبت آغاز بکار رسمی دوره آموزشی «فصل تئاتر» در تالار هنر یزد برگزار شد، گفت: آموزش تئاتر در مناطق دور افتاده ی استان را باید جدی بگیریم.

علی غیاثی ندوشن در دیدار خود با گروهی از هنرمندان، مربیان دوره ی آموزشی و هنرجویان نمایش، که عصر دوشنبه 14 تیر در سالن نمایش تالار هنر یزد برگزار شد، به اهمیت آموزش در همه ی زمینه ها و رشته های فنی، پزشکی، هنری و ... اشاره کرد و گفت: مجموعه فرهنگ و ارشاد به همراه انجمن نمایش باید، امر آموزش تئاتر در شهرستان ها، بخش ها و روستاهای دورافتاده ی استان را جدی بگیرند.

وی افزود: بی گمان استعدادهای خوبی در این مناطق هستند که برای رشد و پویایی خود، نیاز به آموزش دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود از کوشش و برنامه ریزی شورای انجمن هنرهای نمایشی استان یزد، برای آموزش تئاتر در شهرستان ها قدردانی کرد و گفت: ما در مجموعه ی فرهنگ و ارشاد همه ی کوشش و توان خود را برای تامین بودجه ی این دوره و نیز رفع مشکلاتی مانند رفت و برگشت مربیان به شهرستان ها، بکار می بریم.

غیاثی همچنین به اهمیت تئاتر دانش آموزی در شناسایی، رشد و پرورش نیروهای تازه اشاره کرد و گفت: برگزاری یک نشست مشترک با حضور مسئولین آموزش و پرورش، انجمن نمایش و فرهنگ و ارشاد میتواند زمینه ساز ارتباط سیستماتیک و سودمند ما با تئاتر دانش آموزی باشد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در پایان سخنانش به اهمیت برگزاری کارگاه های آموزش نمایش نامه نویسی اشاره کرد و آن را یکی از نیازهای اصلی تئاتر استان دانست که می تواند به تولید نمایش نامه هایی با موضوعات بومی و محلی بینجامد تا زمینه ساز رشد، پویایی و گسترش آداب و فرهنگ عامه ی استان یزد شود.

وی با اشاره به شماری از ناهنجاری های اجتماعی مانند طلاق، بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی و نیز زیاده روی در مصرف آب، گفت: بدون آن که بخواهم به هنرمندان سفارش بدهم، باور دارم که  چنین موضوعاتی نیز میتواند دست مایه ی تولید اثر برای نمایش نامه نویسان، کارگردان های تئاتر و حتی هنرمندان سایر رشته ها باشد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در پایان سخنانش به پیشنهادی در راستای تبادل فرهنگی و هنری با هنرمندان سایر استان ها پرداخت و گفت: آمادگی این رفت و آمد فرهنگی بین هنرمندان تئاتر استان با سایر استان ها را داریم، هم می توانیم میزبان گروه های تئاتری سایر استان ها باشیم و هم میتوانیم گروه‌های نمایش استان را راهی سایر استان‌ها کنیم؛ در این زمینه از انجمن نمایش یزد می‌خواهیم پس از برنامه ریزی و هماهنگی با گروههای نمایش استان، نتیجه را به ما اعلام کنند تا ما این برنامه را اجرایی کنیم.

پبش از سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد، علیرضا خورشیدنام یکی از اعضای شورای انجمن نمایش و عضو گروه آموزش در سخنانی کوتاه، ضمن قدردانی از همراهی و توجه مدیرکل فرهنگ و ارشاد به هنر تئاتر، از برگزاری کارگاههای آموزش و تمرین‌های «بدن و بیان» در تالار هنر، برای هنرجویان مبتدی تئاتر خبر داد.

وی در پایان سخنانش گفت: انجمن نمایش یزد، کتابخانه تخصصی تئاتر تالار هنر را راه اندازی کرده و برای سامان دهی این فضا برنامه هایی را در دست اقدام دارد.

پس از خورشیدنام، سعید شهریار بعنوان مسئول دورهی آموزشی «فصل تئاتر» به ارائهیگزارش پرداخت و گفت: فصل تئاتر، نسبت به دوره ی آموزشی «هفته تئاتر» که در بهمن 94 برگزار شد، برنامه ای گسترده تر و کاربردی تر بشمار میرود.

وی افزود: در این دوره ی آموزشی نگاه و توجه ما، بیشتر به شهرستان ها بوده و خواستیم تا تمرکز آموزش از یزد برداشته شود.

شهریار در پایان سخنانش گفت: ما در این دوره کوشش خواهیم کرد تا به هنرجویان شهرستانها، بجای ماهی، تور ماهیگیری بدهیم.

گفتنی است بنا به خواستهی روسای انجمنهای نمایش شهرستانها، رامین قادری نسب، صادق نصیری، سعید شهریار و مهدی زبرجدی به ترتیب در شهرستان های مهریز، بافق، اردکان و ابرکوه، کار آموزش تئاتر را آغاز کرده اند.

 

عکس از: بهارک روشن بخش/ ایسنا یزد

 




نظرات کاربران