در حال بارگذاری ...
مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری یزد:

هدف ما ایجاد فضای پر جنب و جوش هنری است

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد یکی از اهداف مهم نخستین جشنواره نمایش خیابانی استان یزد -«چتر زندگی» را موج آفرینی و ایجاد فضای پر جنب و جوش هنری دانست و گفت: برگزاری چنین جشنواره هایی به انگیزه هنرمندان از جمله هنرمندان تئاتر می افزاید و برای خلاقیت و دیده شدن بیشتر کمک می‌کند و از سوی دیگر مخاطبان را نیز برای دیدن، اندیشیدن و گفتگو پیرامون کارهای نمایشی تشویق می‌کند.

به گزارش تئاتر یزد؛ مجید جوادیان‌زاده، با بیان این که تمرین همکاری‌ها، تعامل و رقابت‌ سازنده میان هنرمندان و گروه‌های نمایشی می تواند از دستاوردهای این رویداد هنری باشد، پیرامون راهکارهای مناسب برای کیفی سازی آفرینش های هنری با موضوع خانواده و سبک زندگی گفت: باید اجازه تجربه‌های خلاقانه‌تر و آزادانه‌تر به هنرمندان نمایش داد. کیفی سازی آفرینش های فرهنگی و هنری از فرمول خاصی پیروی نمی‌کند بلکه هر موفقیتی در عرصه هنر، یک تجربه منحصر به‌ فرد  است که قابل کپی کردن نیست.

وی افزود: در بحث خانواده نیز باید گفت با توجه به بافت خانواده محور جامعه ایران و یزد آثار هنری باید اندیشیده ‌تر و خلاقانه‌تر باشد تا بتواند توجه جامعه را به خود جلب کند.

جوادیان زاده با یادآوری این موضوع که بسیاری از تکرارها ناشی از بی‌خبری از رویدادهای هنری در جاهای دیگر است، گفت: برای فاصله گرفتن از کلیشه‌ها در آثار نمایشی نمی‌توان فرمول خاصی ارائه داد چرا که دوباره در دام کلیشهسازی می‌افتیم. هنرمندان عرصه نمایش باید از طریق جشنواره‌هایی همچون «چترزندگی» و روش‌های دیگر به تجارب هنری در حال وقوع، اشراف پیدا کنند و دوباره راه‌های رفته را نپیمایند.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد، نقش مسئولان و نهادهای فرهنگی هنری و دستگاه های اجرایی را در رشد و بالندگی هنرهای نمایشی در استان، مهم ارزیابی کرد و افزود: هر چند نقش دستگاه‌ها در این زمینه مهم است اما در هیچ جای دنیا هنر تنها با تکیه بر دستگاه‌های رسمی به بالندگی دست نیافته است، به نظرمن بیش از همه، نهادهای هنری و تشکل‌های فرهنگی و هنری می‌توانند در این حوزه نقش‌آفرینی کنند.

این مقام مسئول، ساماندهی اقتصاد هنر و رسمیت بخشیدن به آن را از جمله راهکارهای مناسب برای حل مشکلات اشتغال هنرمندان دانست و گفت: باید اقتصاد هنر را سازمان داد و به آن رسمیت بخشید. هر نوع اشتغالی از جمله اشتغال هنرمندان از یک زنجیره مرتبط به هم تبعیت می‌کند.

جوادیان زاده  با بیان این که زنجیره اشتغال و اقتصاد هنر و نمایش دارای حلقه‌های مفقوده زیادی است، افزود: مثلا ما در هنر استان یک جریان نقد هنری نداریم. نقد، بسیار مهم است به غیر از اینکه زمینه ارزیابی آثار هنری را به وجود می آورد، باعث معرفی این آثار به جامعه و ایجاد میل دیدن، شنیدن و مصرف آثار هنری در مخاطبان نیز می‌شود.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد، در پایان سخنانش پیرامون معرفی و شناساندن هرچه بهتر هنرمندان جوان تئاتر استان به جامعه هنری کشور گفت: هنرمندان جوان باید همزمان با کسب تجربه در میدان نمایش به خواندن، دیدن و آموزش هم توجه جدی داشته باشند. اگر با این داشته‌ها پا به عرصه جامعه بگذارند به راحتی کالایشان خریدار پیدا می‌کند و دیده خواهند شد.

گفتنی است، نخستین جشنواره استانی تئاتر خیابانی «چتر زندگی» با محوریت خانواده، با حضور 8 اثر در بخش مسابقه و چهار نمایش در بخش جنبی از 16 تا 19 شهریورماه در یزد برگزار می‌شود.




نظرات کاربران